responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1005

عينى آن نمى‌شود.

س 1320: راههاى تحصيل يقين به اصول دين كدام است؟ ج: يقين غالباً با براهين و ادلّه عقلى بدست مى‌آيد، نهايت امر اينكه به حسب تفاوت مراتب درك مكلّفين، برهانها و دلايل هم متفاوت مى‌شوند و بهر حال اگر براى شخصى يقين از راه ديگر حاصل شود همان كافى است.

س 1321: سستى و تنبلى در تحصيل علم و تلف كردن وقت چه حكمى دارد؟ آيا حرام است؟ ج: تضييع وقت به بطالت و بيكارى داراى اشكال است و دانشجو تا وقتى كه از مزاياى مخصوص دانشجويى استفاده مى‌كند بايد از برنامه‌هاى درسى مخصوص دانشجويان متابعت كند و الاّ استفاده از آن مزايا از قبيل شهريه و كمك هزينه و غيره براى او جايز نيست.

س 1322: در خلال بعضى از دروس دانشكده اقتصاد، استاد به بحث در مورد بعضى از مسائل مربوط به قرض ربوى و مقايسه راههاى تحصيل ربا در تجارت و صنعت و غير آن مى‌پردازد، تدريس اين درس و اجرت گرفتن در برابر آن چه حكمى دارد؟ ج: مجرّد تدريس و بررسىِ مسائل قرض ربوى، حرام نيست.

س 1323: روش صحيحى كه متخصّصين متعهّد براى آموزش ديگران در جمهورى اسلامى بايد اتّخاذ كنند كدام است؟ چه كسانى شايسته دستيابى به معلومات و علوم فنّى و تكنيكى حساس در ادارات هستند؟ ج: فراگيرى هر علمى براى هر شخصى، اگر براى يك غرض عقلائى مشروعى باشد و خوف فساد و افساد در آن نباشد، بدون مانع است. مگر علوم و معلوماتى كه دولت اسلامى ضوابط و مقرّرات خاصى راجع به تعليم و تعلّم آنها وضع كرده است.

س 1324: آيا تدريس و تحصيل فلسفه در حوزه‌هاى علميۀ دينيّه جايز است؟ ج: يادگيرى و تحصيل فلسفه براى كسى كه اطمينان دارد كه باعث تزلزل در اعتقادات دينى‌اش نمى‌شود اشكال ندارد و بلكه در بعضى از موارد واجب است.

س 1325: خريد و فروش كتابهاى گمراه‌كننده مانند كتاب آيات شيطانى چه حكمى دارد؟ ج: خريد و فروش و نگهدارى كتابهاى گمراه‌كننده جايز نيست مگر براى پاسخگويى و ردّ مطالب آن براى كسى كه قدرت علمى اين كار را داشته باشد.

س 1326: آموزش و حكايت قصه‌هاى خيالى راجع به زندگى حيوانات و مردم، در صورتى كه داراى فايده‌اى باشد، چه حكمى دارد؟ ج: اگر از قرائن معلوم باشد كه داستان، تخيّلى است، اشكال ندارد.

س 1327: ورود به دانشگاه يا دانشكده‌اى كه باعث اختلاط با زنانى كه بدون پوشش براى تحصيل در آنجا حضور دارند مى‌شود، چه حكمى دارد؟ ج: وارد شدن به مراكز آموزشى براى تعليم و تعلّم اشكال ندارد، ولى بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خوددارى نموده و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1005
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست