responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 103

امّا تبعيت از هوا و هوس انسان را از راه حق باز مى‌دارد و آرزوهاى طولانى آخرت را به دست فراموشى مى‌سپارد ...

آگاه باشيد، دنيا به سرعت پشت كرده، و بيشتر از ته مانده ظرفى كه آب آن را ريخته باشند از آن باقى نمانده است!

و به هوش باشيد كه آخرت رو به ما مى‌آيد. دنيا و آخرت هر كدام فرزندانى دارند، بكوشيد از فرزندان آخرت باشيد نه از فرزندان دنيا، زيرا در روز رستاخيز هر فرزندى به پدر خويش ملحق مى‌گردد.

هم اكنون هنگام عمل است نه حساب، و فردا وقت حساب است نه عمل!

سيّد رضى رحمه الله مى‌گويد: «حَذَّا» يعنى سريع، و بعضى آن را «جَذَّاء» خوانده‌اند (كه به معناى بى بركت و بى عاقبت است).

خطبه 43

امام عليه السلام پس از آن‌كه جريربن عبداللّه بجلى را به عنوان نماينده خود براى گفتگو با معاويه به شام فرستاد، يارانش از او خواستند كه آماده مبارزه شود؛ امام عليه السلام‌

در پاسخ آنها سخنان ذيل را ايراد فرمود:

آمادگى براى جنگ يعنى درب صلح را بستن‌

مهيّا شدنم براى جنگ با شاميان، با اين‌كه «جَرير» را به رسالت به سويشان فرستاده‌ام به معناى اين است كه راه صلح را به روى آنها بسته‌ام! و اگر بخواهند اقدام به كار نيكى كنند آنها را منصرف ساخته‌ام، من مدّت اقامت «جَرير» را در شام معيّن ساخته‌ام كه اگر تأخير كند روشن مى‌شود يا فريبش داده‌اند و يا از اطاعتم سر پيچيده است.

عقيده من اين است كه صبر نموده با آنها مدارا نماييد، در عين حال من مانع از آن نيستم كه شما خود را آماده پيكار كنيد (ولى من شخصاً اين كار را نمى‌كنم).

من بارها اين موضوع (مناسبات خود را با دستگاه جبّار معاويه) را بررسى كرده‌ام، و پشت و روى آن (همه جوانب) را مطالعه نموده‌ام، ديدم راهى جز پيكار، و يا كافر شدن نسبت به آنچه پيامبر اسلام آورده است، ندارم؛ زيرا قبلًا كسى بر مردم حكومت مى‌كرد كه اعمالش حوادثى آفريد و باعث گفتگو و سر و صدا شد، به او شديداً اعتراض كردند و تغييرش دادند.

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست