آيا با اين حال صحيح است جمعى از مردم- بهخصوص علما و روحانيان و مبلّغان
مذهبى كه نيازمند آرامش روحى و آسودگى خاطر بيشترى هستند- به عملى دست بزنند كه
مايه عدم آرامش و پراكندگى فكر و سوءِ خلق است.
ترك ازدواج در اسلام
ممكن است در اينجا ايراد شود كه در اسلام نيز ترك ازدواج ممدوح است و شاهد آن
آيهاى است كه در قرآن مجيد درباره يحيى وارد شده، آنجا كه مىگويد: «أَنَّ اللَّهَ يُبَشّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدّقًا
بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ».[2]
زيرا «حصور» به معنى كسى است كه از ازدواج امتناع مىورزد و روشن است كه آيه
در مقام مدح يحيى است.
پاسخ
فقهاى اسلام همه در اين عقيده اتّفاق نظر دارند كه ازدواج براى كسانى كه به آن
ميل و علاقه دارند مستحبّ است.
صاحب جواهر الكلام در آغاز كتاب نكاح مىگويد: النّكاح
[2]. ترجمه: «خدا تو را به يحيى بشارت
مىدهد؛ (كسى) كه كلمه خدا [/ مسيح] را تصديق مىكند؛ و رهبر خواهد بود؛ و از
هوسهاى سركش بركنار، و پيامبرى از صالحان است». سوره آل عمران، آيه 39.
نام کتاب : مسيحيت در دنياى كنونى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 63