نمىفهمند، و
يا مىفهمند و شهامت اقرار به اشتباهاتشان را ندارند. به اميد روزى كه شاهد پايان
يافتن اين كجفهمىها باشيم.
3. مراء و
جدال
خداوند در
پايان آيه مورد بحث خطاب به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد: اگر
مىخواهى با آنان بحث كنى دو اصل را فراموش مكن: نخست اين كه براى آنها دليل ظاهر
و آشكار و محكمى ارائه كن. ديگر اين كه خصوصى با آنها بحث نكن، بلكه در حضور مردم
و به صورت علنى باشد، تا نگويند با پيامبر صلى الله عليه و آله صحبت كرديم و
نبوديد ببينيد كه او را محكوم كرديم».
سؤال:
در اين آيه شريفه واژه مراء به كار رفته است. منظور از مراء چيست؟
و نظر اسلام
در مورد اين جرّ و بحثهايى كه هر از چندى در جامعه، ميان افراد و گروههاى مختلف
رخ مىدهد چه مىباشد؟
جواب:
مراء در اصل لغت به معناى دوشيدن شير از پستان گوسفند و گاو است. سپس به بحثهايى
كه مىخواهند نتيجهاى از آن بگيرند نيز گفته شده، ولى بايد توجّه داشت كه مراء بر
سه قسم است:
1. اين كه يك
نفر با شخصى ديگر، كه منكر حقيقتى است بحث مىكند و ادلّه محكم و متقنى ارائه
مىدهد، تا او را به حقيقت رهنمون گردد. اين گونه بحثها كه هم هدف حق است و هم
نيّت خالص اشكالى ندارد. مثل اين با شخصى كه منكر اسلام است بحث مىكند و ادلّه
منطقى و محكمى ارائه مىدهد تا او را به اسلام متمايل سازد. اين مراء ممنوع نيست،
بلكه گاه واجب است.
2. سخن حق
مىگويد، اما نيّتش حق نيست، بلكه هدفش برترىجويى است، و مىخواهد سخنش را به
كرسى بنشاند، اين نوع جرّ و بحثها حرام است.