3. گاه هم
سخن باطل است، و هم قصد برترىجويى است. حرمت اين نوع مراء از قسم دوم شديدتر است.
متأسّفانه بسيارى از جرّ و بحثهاى سياسى و مانند آن، از قبيل قسم دوم و سوم است.
به دو روايت در اين زمينه توجّه كنيد، تا اهميّت بحث روشنتر و خطر مراء باطل
آشكارتر گردد:
الف)
پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فرمودند:
؛ هيچ
بندهاى به حقيقت ايمان نمىرسد مگر اين كه مراء را ترك كند؛ هر چند سخنش حق
باشد». [1]
اين روايت
اشاره به نوع دوم مراء دارد كه سخن حق است، ولى قصد شخص برترىجويى است مىگويد:
«مىخواهم بر تو پيروز شوم، بينىات را به خاك بمالم، آبرويت را ببرم، رسوايت كنم،
حرفم را به كرسى بنشانم». بنابراين، تا زمانى كه هدف روشنگرى و كشف حقيقت با
استفاده از روشهاى مناسب و ادلّه معتبر است به بحث ادامه بده، اما هر زمان احساس
كردى از اين مرز عبور شده و هدف طرف مقابل برترىجويى و پيروزى در بحث و مانند
آنهاست، بحث را رها كن، هر چند طرف مقابل از وسايل مناسبى براى رسيدن به آن هدف
نامقدّس استفاده كند.