پيش ببرد،
سامان نخواهد يافت، و به كمال مطلوب نخواهد رسيد، تشخيص اين قوانين به طور صحيح و
سپس اجراى آنها جز به وسيله رهبران آگاه و پاك و معصوم الهى صورت نخواهد گرفت.
6-
انسانها در درك كمالات و تحصيل علوم و معارف و كسب فضايل متفاوت هستند. بعضى
توانايى بر حركت در اين مسير را دارند، و بعضى عاجز و ناتوانند.
رهبران الهى
گروه اول را تقويت مىكنند، و گروه دوم را مدد مىدهند تا هر دو گروه به كمال ممكن
برسند.
7-
نوع انسان نيازمند به وسايل و صنايع و علومى است، رهبران الهى مىتوانند بنيان
گذار و محرك انسانها در وصول به اين هدف گردند.
8-
مراتب اخلاق در انسانها متفاوت است، و براى پرورش اين فضايل تنها راه، رهبران پاك
و معصوم الهى هستند.
9-پيشوايان الهى از ثواب و عقاب و پاداش و كيفر الهى در برابر طاعت و گناه، آگاهى
كامل دارند و هنگامى كه ديگران از را اين امور آگاه كنند انگيزه نيرومندى براى
انجام وظايف در آنان پيدا مىشود. [1]
با توجه به
اينكه امامت چيزى جز استمرار خط نبوت نيست، غالب اين فلسفلهها در مورد امامان
معصوم عليهم السلام نيز ثابت است.
در قرآن مجيد
تمام اين امور و حتى فراتر از آن در سه عنوان خلاصه شده است تعليم و تربيت و قيام
به قسط كه در آيات متعددى به آن اشاره شده، در يك جا درباره فلسفه قيام پيامبر
اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد: هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى
الامِّيينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ يُزَكّيهِمْ وَ
يُعَلِّمُهُم الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ انْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضلالٍ
مُبين: «او كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده، رسولى از خودشان
[1]. ر. ك: شرح تجريد، صفحه 271 (با كمى تلخيص و
اقتباس).