داده اهلبيت گرد گناه و پليدىها نگردند، يا اينكه پاكى را در وجود آنها
ايجاد كرده است؟
مسلّماً منظور معناى اوّل نيست، زيرا اراده تشريعى- به معنى تكليف نسبت به
واجبات و ترك محرمات- منحصر به خاندانپيامبر نيست، زيرا همه مردم بدون استثنا
موظف و مكلفند از گناه و پليدى پاك باشند، در حالى كه كلمه «انّما» دليل بر اين
است كه موهبت مخصوص خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است (دقت كنيد).
بنابراين «اراده» در اينجا منحصر به معناى اراده تكوينى است ولى نه به آن معنا كه موجب جبر
گردد، و خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مجبور به معصوم بودن باشند، زيرا
همانگونه كه بعداً به طور مشروح خواهد آمد انبياء و امامان چنان هستند كه در عين
قدرت بر گناه به سراغ گناه نمىروند، زيرا خداوند يك سلسله آگاهىها و مبادى فطرى
به آنها بخشيده كه آنها را دعوت به پاكى مىكند، درست همانگونه كه هيچ انسان
عاقلى حاضر نيست لخت مادرزاد در كوچه و خيابان به راه افتد، مسلّماً قدرت بر اين
كار را دارد، اما مبادى فطرى و آگاهىها اجازه چنين عمل شرمآورى را به او نمىدهد
(شرح بيشتر در اين باره در ذيل آيات خواهد آمد).
***
اهل بيت عليهم السلام كيستند؟
اگرچه اهل بيت عليهم السلام به صورت مطلق است اما به قرينه آيات قبل و بعد منظور از «بيت» همان خانه
پيامبر مىباشد و علماى اسلام و مفسّران در اين مسأله اتفاق نظر دارند.
مسأله مهم در اينجا اين است كه: آيا منظور از اهل بيت عليهم السلام تنها
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله على و فاطمه و حسن و حسين عليهما السلام (اين پنج
نور مقدّس) است، يا شامل همسران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و نزديكان ديگر
او نيز مىشود؟
علماى شيعه عموماً، و جمعى از علماى اهل سنت، قول اوّل را پذيرفتهاند، و