اين حقيقت است كه او بايد معصوم باشد والّا ممكن نبود در همه چيز و براى هر كس
و در هر زمان و مكان سرمشق باشد.
روى اين جهت آيه فوق از يك نظر هماهنگ با آياتى كه مؤمنان را امر به اطاعت از
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم بدون قيد و شرط مىكند است (آيات گذشته).
ممكن است گفته شود در قرآن مجيد در دو مورد ديگر تعبير «اسوه» آمده است- آيه 4 و 6 سوره ممتحنه- كه علاوه بر
پيامبر بزرگى همچون ابراهيم، مؤمنان همراه او را شامل مىشود در حالى كه همراهان
ابراهيم معصوم نبودند، مىفرمايد: قَدْ
كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ
قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ
اللَّهِ: «براى شما اقتداى نيكويى در زندگى ابراهيم و
كسانى كه با او بودند وجود داشت، هنگامى كه به قوم (مشرك) خود گفتند: ما از شما و
آنچه را غير از خدا مىپرستيد بيزاريم».
ولى دقت در آيه مزبور به خوبى نشان مىدهد كه اقتدا و تأسى در اينجا تنها در
يك بعد خاص است، و آن مسأله «برائت از
مشركان» است، زيرا گروهى از تازه مسلمانان عصر پيامبر
صلى الله عليه و آله و سلم حاضر نبودند به آسانى از دوستان و بستگان مشرك خود دست
بردارند، قرآن مىگويد: «شما از ابراهيم و اصحابش سرمشق بگيريد كه وقتى توحيد را
پذيرفتند، اعلام بيزارى از مشركان نمودند».
آيه ششم اين سوره نيز توضيح و تأكيدى بر همين مطلب است، بنابراين هرگز سخن از
اقتدا و تأسّى مطلق نسبت به ياران ابراهيم عليه السلام در ميان نيامده است (دقت
كنيد).
***
در ششمين آيه اهلبيت پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم را مخاطب ساخته، مىفرمايد: «خداوند فقط مىخواهد پليدى و گناه
را از شما اهلبيت دور كند و شما را كاملًا پاك سازد»