اصلاح و اقتدار است، و اگر ناقص يايى باشد به معناى حزن و غم و اندوه است.
اين احتمال نيز داده شده كه هر دو معنا به يكى باز گردد، زيرا غم و اندوه و
تأسف نسبت به چيزى سبب اصلاح و درمان و مداواى آن مىشود.
به هر حال در آيه مورد بحث ظاهراً به معناى اقتداء و پيروى است (از اين جهت كه
پيروى و اقتدا به بزرگان يكى از بهترين طرق اصلاح به شمار مىآيد).
قابل توجه اينكه «اسوه» مانند قدوه معناى مصدرى دارد، و به معناى اقتدا كردن و
پيروى نمودن و سرمشق گرفتن است- نه معناى وصفى، آنچنان كه در تعبيرات امروز
متداول شده؛ به تعبير ديگر قرآن نمىفرمايد: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
مقتداى شما است بلكه مىگويد: «در وجود او اقتداى شايسته و سرمشق نيكو است.» (دقت
كنيد).
تعبير به «لقد» براى تأكيد است و ذكر «كان» اشاره به اين حقيقت است كه هميشه پيغمبر مقتداى مسلمين
بوده است.
اگرچه مخاطب در اين آيه (ضمير لكم) تمام مؤمناناند ولى جمله لِمَن كَانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الآخِرَ وَ
ذَكَرَ اللَّهَ كثيراً[1]. نشان مىدهد تنها كسانى مىتوانند از اين مقتداى بزرگ، بهره گيرند كه داراى
اين اوصاف هستند؛ هم اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند، و هم خدا را بسيار ياد
مىكنند.
اگرچه اين آيه ناظر به استقامت و پايمردى فوقالعاده پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله و سلم در ميدان جنگ احزاب است؛ ولى مورد آيه نمىتواند مفهوم آن را
تخصيص بزند، بلكه مفهوم آن از هر نظر مطلق و خالى از قيد و شرط است.
پاسخ به يك سوال
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه آيا اقتداى كامل و بىقيد و شرط نسبت به كسى
بدون داشتن مقام عصمت امكانپذير است؛ پس اين دستور، گواه روشنى بر