داراى تمام
اين صفاتاند قيام كند، و عدهاى نداشته باشد، كه او را يارى كنند، مسلّماً اين
كار جز با نيرويى الهى ميّسر نمىشود؛ نيرويى زاييده از توكّلى كه مولود ايمان به
خدا و حاكميت او در تمام جهان هستى است.
جالب اين است
كه: نه تنها نسبت به تهديدهاى آنها حساسيت نشان نمىدهد، بلكه تمام قدرت و قوّت
آنها را به زير سؤال برده و تحقير مىكند، و به آنها مىفهماند كه كمترين واهمهاى
از آن همه جمعيّت بتپرست و لجوج ندارد. اين توكّل بىنظير يكى از ويژگىهاى انبيا
است.
***
9- اخلاص بىمانند
در قرآن مجيد
فقط يكبار «مُخْلَصْ» به عنوان توصيف، آن هم درباره موسى
بن عمران آمده، و قبل از توصيف به رسالت و نبوّت، او را توصيف به اخلاص مىكند؛ و
مىفرمايد: «در اين كتاب آسمانى از موسى ياد كن او مخلَص و پيامبر والا مقامى
بود.» وَ اذْكُرْ فِى الْكِتَابِ مُوسى انَّهُ كَانَ مُخْلَصاً وَ
كَانَ رَسُولًا نَبِيّاً[1]
ولى با توجه
به اينكه در دو آيه از قرآن مجيد از قول شيطان نقل شده كه مىگويد: «من همه را
اغوا مىكنم، جز بندگان مخلصت را» لَاغْوِيَنَّهُمْ اجْمَعِينَ-
الَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ[2]
و مسلما پيامبران الهى همه از كسانى بودند كه هرگز به وسيله شيطان گمراه نمىشدند،
نتيجه مىگيريم كه اين توصيف همه پيامبران اعم از موسى و غير موسى عليه السلام را
شامل مىشود.
«اخلاص» چيست؟ اخلاص
مقام بسيار والايى است كه علماى اخلاق و عرفان روى آن تكيه فراوان كردهاند و اين
وصف از معرفت اللَّه و توحيد كامل او سرچشمه مىگيرد و مؤثر حقيقى را در عالم هستى
تنها ذات پاك خدا مىداند لذا تمام نيّت