براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خواندههاى خود هنگامى كه از آنان طلاق
گيرند نباشد» (احزاب 37).
مجموع اين قرائن به خوبى گواهى مىدهد كه منظور از اين سنت جاودانه انبيا
پيشين همان شكستن سنتهاى نادرست و خرافى و باطن بوده است.
چرا چنين نباشد در حالى كه يكى از اهداف بعثت انبيا همان است كه مردم را از
چنگال اين گونه سنن باطل رهايى بخشند و سنتهاى الهى را جانشين آن سازند.
***
10- مبارزه بىامان با اهل نفاق و عدم
تسليم در برابر آنان يكى ديگر از اصول تعليمات ثابت انبيا است چنانكه در دهمين
آيه پس از اشاره به كارهاى زشت و تخريبهاى عمدى منافقان در جامعه اسلامى، و تهديد
به اينكه اگر اين منافقان بيمار دل و دروغپردازان و شايعهسازان دست از كارهاى
خود برندارند و تو را بر ضد آنها مىشورانيم آنها از همه جا طرد مىشوند و هرجا
يافته شوند به قتل خواهند رسيد، مىافزايد: «اين سنت خداوند در اقوام پيشين است و
براى سنت الهى هيچگونه تغييرى نخواهى يافت» سُنَّةَ اللَّهِ فِى الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَلَنْ
تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا.
بسيارى از مفسّران تصريح كردهاند كه منظور از اين سنت همان مبارزه با منافقان
و افراد موذى است كه دست از خرابكارى خود در جوامع انسانى و در برابر انبيا و
مؤمنان بر نمىداشتند. [1]
***
11- اصول عبادات و كارهاى خير نيز از تعليمات مشترك اين رهبران راستين بوده است، چنانكه
در يازدهمين آيه مورد بحث ضمن اشاره به گروهى از انبياى بزرگ مىفرمايد: «ما آنها
را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما مردم را هدايت
[1]. مجمعالبيان، و مراغى، و فخر
رازى، و قرطبى، و روح البيان، ذيل آيات مورد بحث.