به هر حال اين يك بيان اجمالى براى وحدت اصول كلى دعوت انبيا محسوب مىشود
اكنون به سراغ ساير آيات مىرويم كه انگشت روى يكايك اين اصول مىگذارد.
***
مسأله وحى يكى از اين اين اصول است كه
در دوّمين آيه مورد بحث مطرح كرده، مىفرمايد: «ما به تو وحى فرستاديم، آنگونه كه
به نوح و پيامبران بعد از او وحى كرديم، و همچنين به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و
يعقوب و اسباط (انبيا بنى اسرائيل) و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان، و به
داود زبور داديم ...
پيامبرانى كه بشارت دهنده و بيم دهنده بودند، تا براى مردم بعد از آنها حجّتى
بر خدا باقى نماند (و نسبت به همه اتمام حجت شود)» انَّا اوْحَيْنَا الَيْكَ كَمَا اوْحَيْنَا الى نُوحٍ وَ
النَّبِيِّيِنَ مِنْ بَعْدِهِ وَ اوْحَيْنَا الى ابْرَاهِيمَ وَ اسْمَاعِيلَ وَ
اسْحقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْاسْبَاطِ وَ عِيسى وَ ايُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هَارُونَ
وَ سُلَيْمَانَ وَ آتَيْنَا دَاوُدَ زَبُوراً ...* رُسُلًا مُبَشِّريِنَ وَ
مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةً بَعْدَ الرُّسُلِ
به اين ترتيب همگى بيانگر وحى و ارتباط با جهان غيب بودند، و همگى در مسير
ابلاغ دعوت الهى و اتمام حجت او نسبت به مردم گام بر مىداشتند، هيچ كدام از سوى
خود چيزى نمىگفتند، و هدف نهايى همه يكى بود.
***
3- اصل توحيد و نفى شرك يكى ديگر از
مهمترين اصول دعوت انبياست، و به شهادت آيات مختلف قرآن، هريك از آنها كه مبعوث به
نبوّت مىشدند، نخستين گفتارشان توحيد بود، توحيد در تمام شاخهها، مخصوصاً توحيد
در عبادت و پرستش.
سوّمين آيه مورد بحث، اين موضوع را به عنوان يك اصل كلّى در دعوت انبيا معرّفى
كرده مىگويد: «ما پيش از تو هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر اينكه وحى به او