معناى
«توحيد» تفسير كردهاند دليلى بر آن نيست؛ بلكه اين فقط يكى از مصاديق معناى وسيع
و گسترده آيه است.
به اين ترتيب
يكى از اهداف بعثت، نجات انسانها از تاريكىهاى فكرى و عقيدتى و اخلاقى و عملى و
حركت به سوى نور و روشنايى حيات و زندگى است.
البتّه؛
مىتوان اين هدف را در اهداف تعليم و تربيت و اقامه عدل و آزادى ادغام كرد، و يا
آنها را در اين ادغام نمود، ولى چون در قرآن مجيد به طور جداگانه آمده، ما هم آن
را مستقلًا مطرح كرديم.
نه تنها قرآن
مجيد، نور و هدايت است، بلكه تعبير «نور» درباره خود
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نيز آمده است (آيه 49 احزاب).
تعبير به
«النّاس» (مردم) به گفته تفسير «الميزان» نشان مىدهد كه، هدف بعثت پيامبر
اسلام صلى الله عليه و آله و سلم هدايت عموم انسانها (در هر مكان و هر زمان تا
پايان جهان) بوده است، و تعبير «باذن ربّهم»
نشان مىدهد كه هدايت انبياء در واقع جزئى از «ربوبيت پروردگار» و در مسير خواست
او است، و ربوبيت در عالم تشريع كاملًا هماهنگ با ربوبيت در عالم تكوين مىباشد.
***
6- بشارت و انذار
اگرچه بشارت
به انواع پاداشهاى مادى و معنوى الهى و بيم دادن و انذار از كيفرهاى سخت روحانى و
جسمانى، وسيلهاى براى اجراى تعليم و تربيت، و عاملى براى خارج كردن از ظلمتها به
نور است، ولى چون قرآن به خصوص و براى تاكيد روى آن تكيه كرده، مىتوان آن را به
عنوان يكى از اهداف برانگيختن پيامبران شمرد.
در هفتمين
آيه مورد بحث به اين معنا اشاره كرده، و مىفرمايد: «ما پيامبران را جز براى بشارت
و بيم دادن نمىفرستيم» وَ مَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ
الَّا مُبَشِّرِينَ وَ