مشاهده عالم غيب مىباشد چنان تقوايى در آنها مىآفريند كه مىتواند عامل باز
دارنده نيرومندى در برابر انگيزههاى هوا و هوس باشد.
كوتاه سخن اينكه مطالعه انگيزههاى گناه از يكسو، و مطالعه سطح آگاهى و
تقواى انبياء كه به خاطر ارتباط با عالم غيب پيدا مىشود از سوى ديگر، سبب مىشود
كه ما باور كنيم آنها از هرگونه گناه مصون و محفوظاند.
در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام اشاره كوتاه و پرمعنايى به نكته اوّل
شده است؛ و مىفرمايد: «قَرَنَتِ الْحِكْمَةُ
بِالْعِصْمَةِ»: «دانش با عصمت قرين است». [1]
اگرچه «عصمت» در اينجا به معناى عام يعنى هرگونه نگهدارى و در هر مرحله از
گناه مىباشد؛ ولى به هر حال شاهدى بر مقصود ما حساب مىشود.
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «الْمَعْصُومُ هُوَ الْمُمْتَنِعُ بِاللَّهِ مِنْ جَميعِ
الْمَحَارِمِ، وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالى وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ الى صِراطٍ
مُسْتَقيم»: «معصوم
كسى است كه با استمداد از خداوند از جميع گناهان خوددارى كند، همانگونه كه خداوند
متعال فرمود: «هركس از پروردگار استمداد جويد به راه راست هدايت شده است"». [2]
اين حديث ممكن است اشاره به نكته دوّم يا هر دو نكته بوده باشد همين معنا به
طور مشروحترى در حديثى از هشام بن حكم نقل شده است: ابن ابى عمير كه از بزرگان
اصحاب امام صادق عليه السلام است مىگويد: «من در تمام طول مصاحبت و دوستىام با
هشام سخنى بهتر از آنچه درباره" عصمت امام" بيان كرد نشنيدم، و آن
اينكه روزى از او پرسيدم آيا امام معصوم است؟» «گفت: «آرى».
به او گفتم: «صفت" عصمت" در او چگونه است؟ و با چه وسيله مىتوان آن
را شناخت؟» در پاسخ گفت: «جميع گناهان از چهار چيز سرچشمه مىگيرد، و پنجمى ندارد:
حرص و حسد و غضب و شهوت و چون اين چهار صفت در امام وجود