تقاضا مىكنيد، فردوس را تقاضا كنيد كه وسط بهشت، و قسمت اعلى و برتر آن است و
بر فراز آن عرش خداست و از فردوس نهرهاى بهشتى سرچشمه مىگيرد»!. [1]
در حديث ديگرى از امير مؤمنان علي عليه السلام چنين مىخوانيم: (لِكُلِّ شَىءٍ ذِروَةُ وَ ذِرْوَةُ الجنة الفردوس و هي
لمحمّد و آل محمّد) «براى هر چيزى محل اعلائى
است و محل اعلاى بهشت فردوس است و آن براى محمّد صلى الله عليه و آله و سلم و
آلمحمّد عليه السلام است. [2]
و بالاخره در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه در تفسير اين آيه
فرمود: آيه درباره ابوذر و سلمان و مقداد و عمار ياسر نازل شده، (جَعَلَ اللَّه لَهُمْ جَناتُ الفِردوسِ نُزلًا اي مأوى و
منَزلًا): خداوند باغهاى فردوس را منزلگاه آنها قرار
داده». [3]
روشن است كه ميان حديث دوّم و سوّم تضادى نيست، چرا كه افراد با ايمان و الا
مقامى همچون ابوذر و سلمان و ... كه پيروان راستين محمّد و آل محمّد عليهم السلام
هستند در واقع در زمره آنها قرار دارند.
در اينكه «نزلًا» در اينجا چه معنا دارد؟ بعضى آن را به معناى منزلگاه و محل سكونت دانستهاند،
همان گونه كه در حديث امام صادق عليه السلام به آن اشاره شده است. و بعضى از
مفسّران نيز گفتهاند كه نزل به معناى وسيله پذيرائى است و يا نخستين چيزى كه
ميهمان را با آن پذيرائى مىكنند، جمع ميان اين دو معناى نيز مانعى ندارد.
***
تعبير ديگر از باغهاى بهشتى كه در
سوره واقعه آمده است «جنّاتٌ النَّعيم» است مىفرمايد: پيشگامان پيشگام (در ايمان و اعمال صالح)
مقربانند آنها در «جنّات النعيم» و باغهاى پر نعمت بهشت قرار دارند.
«جنات» جمع «جنت» است شايد اين تعبير
به خاطر آن است كه هريك از بهشتيان جنتى دارند كه مجموعاً جنات مىشود و نعيم جمع
نعمت است چون بهشت هميشه انواع نعمتهاى معنوى و مادى را در بر دارد، نه همچون
باغهاى دنيا كه گاه وسيله زحمت است و رنج و درد سر و گاه راحت و نعمت، بعلاوه
باغهاى دنيا هر كدام نعمتى دارد نه تمام نعمتها را.
[1]. صحيح بخارى و مسلم (بنا به نقل
روحالمعانى، جلد 16، صفحه 47).