مرحوم «كلينى» در «فروع كافى» رواياتى نقل
مىكند كه با صراحت از جسم مثالى خبر مىدهد، از جمله: در روايت معتبرى از امام
صادق عليه السلام نقل مىكند كه يكى از يارانش مىپرسد: عدهاى معتقدند كه ارواح
مؤمنين در چينهدان پرندگان سبز رنگى در اطراف عرش قرار مىگيرند!! امام فرمود: لا، الْمُؤْمِنُ اكْرَمُ عَلَى اللَّه مِنْ
انْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فى حَوصَلَةِ طَيْرٍ، وَلكِنْ فى ابْدانٍ كَابْدانِهِمْ: «نه، چنين نيست، مؤمن گرامىتر است نزد خدا از
اينكه روحش را در چينهدان پرندهاى قرار دهد، بلكه ارواح در بدنهايى شبيه
بدنهاى سابق خواهند بود».[2]
حديث ديگرى از همان حضرت مىخوانيم: فَاذا قَبَضَهُ اللَّه عَزَّوَجَلَّ صَيَّرَ تِلْكَ
الرُّوحَ فى قالِبٍ كَقالِبِهِ فى الدُّنْيا: «هنگامى كه خداوند قبض روح مؤمن مىكند او را در قالبى همچون قالبش در دنيا
قرار مىدهد». [3]
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: هنگامى كه از ارواح مؤمنان
از آن حضرت سؤال شد فرمود: فى حُجُراتٍ
فىِ الْجَنَّةِ يَأْكُلُونَ مِنْ طَعامِها وَ يَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها، وَ يَقُولُونَ
رَبَنا! أَقِمِ السّاعَةَ لَنا، وَ أَنْجَزَلَنا ما وَعَدْتَنا!: «آنها در حجرههايى از بهشت، از طعام و شراب آن متنعم
مىشوند، و مىگويند:
پروردگار! قيامت را براى ما برپا كن، و وعدههايى را كه به ما دادهاى وفا
نما». [4]
روشن است كه منظور از بهشت در اينجا بهشت برزخى است كه در مرحلهاى بسيار
پايينتر از بهشت قيامت قرار دارد، و لذا آنها آرزوى قيام قيامت مىكنند، ضمناً از
اينكه آنها در برزخ مكانى دارند معلوم مىشود كه داراى قالب مثالى هستند زيرا جسم
اين دنيا را رها كردهاند.
***
4- ويژگىهاى عالم برزخ
قرآن مجيد توضيحات زيادى درباره اين ويژگىها بيان نكرده، تنها مىگويد: برزخى
هست و گروهى در آن در رحمت الهى غرقند، و گروهى در عذابند، ولى جزئيات آن چگونه
است؟ مشخص نشده شايد
[1]. اين سخن ار علّامه مجلسى در
«بحارالانوار»، جلد 6، صفحه 277 از مرحوم شيخ بهايى نقل مىكند.
[2]. «فروع كافى»، جلد 3، صفحه 244
(باب آخر فى ارواح المؤمنين)، حديث 1.