روشن است اين گونه زندآنهاكه هيچگونه فلسفه عقلى و شرعى ندارد از موضوع سخن ما
بيرون است؛ فقط به عنوان توضيح لازم بود اشاره به آن بشود.
***
3- زندان از ديدگاه قرآن كريم
به يقين بسيارى از فلفسه هايى كه براى زندان گفته شد، معقول و قابل درك است، و
در واقع زندان با توجّه به آنها، يكى از ضرورتهاى اجتماعى است؛ چه براى مجازات
مجرمان باشد، يا اصلاح و تأديب آنها، يا قطع خطر، يا قطع مادّه فساد، و يا غير از
اينها، در قرآن مجيد نيز اشارات متعدّدى به اين معنى شده است.
البته الفاظى كه مفهوم «زندان» را در لغت عرب در كتاب و سنّت (قرآن و حديث) مىرساند زياد
است، كه بعضى به وضوح اين معنى را مىرساند و بعضى قابل بحث و گفتگو است.
از جمله واژه «سجن» است كه در نُه مورد از آيات قرآن مجيد در سوره «يوسف» به مناسبت زندانى شدن اين پيامبر بزرگ و
پاكدامن، به كار رفته است- گاه خود اين واژه و گاه مشتقات آن- و در يك مورد نيز در
داستان فرعون در سوره شعرا ديده مىشود كه خطاب به موسى بن عمران كرده و او را
تهديد به سجن مىكند و مىگويد: لَئِنِ
اتَّخَذْتَ الهاً غَيْرِى لَاجْعَلَنَّكَ مِنَ الْمَسْجُونينَ: «اگر معبودى را جز من
برگزينى، تو را از زندانيان قرار مىدهم»! [1]