responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 204

از اين تعبيرات به خوبى استفاده مى‌شود كه در عصر موسى و فرعون، و حتّى قبل از آن در عصر يوسف و عزيز مصر، زندان به معنى واقعى وجود داشت كه با گناه و بى گناه را در آن مى‌افكندند، به گونه‌اى كه گاه ساليان دراز در زندان مى‌ماندند و فراموش مى‌شدند.

ديگر واژه‌ «حبس» است، كه در دو مورد در قرآن مجيد به كار رفته، امّا نه در معنى زندان، ولى در احاديث اسلامى به طور وسيع و گسترده در اين معنى به كار رفته است. [1] واژه‌ «امساك»، كه تنها در يك مورد در قرآن مجيد به معنى زندان آمده است نيزقابل توجّه است و آن در مورد زنان زناكار است كه قبل از نزول حكم حدّ زنا (تازيانه) وجود داشته، اين تعبير در آيه 15 سوره‌ «نساء» كه بعداً شرح آن خواهد آمد، به كار رفته است.

واژه‌ «نفى» از «ارض»- بيرون كردن از سرزمين- را كه در آيه 33 سوره‌ «مائده» آمده است بعضى به معنى زندان تفسير كرده‌اند.

همچنين واژه‌ «ارجاء» كه در سوره‌ «اعراف»، آيه 111 در داستان موسى و فرعون آمده، به عقيده بعضى به معنى زندانى كردن است كه اطرافيان فرعون به او توصيه كردند موسى و هارون را زندانى كند تا زمانى كه ساحران براى مبارزه با آن دو جمع شوند قالُوا ارْجِهْ وَ اخاهُ وَارْسِلْ فِى الْمَدائِنَ حاشِرينَ‌.

همين معنى با مختصر تفاوتى در آيه 36 «شعراء» نيز ديده مى‌شود: قالُوا ارْجِة وَ اخاهُ وَابْعَثْ فِى الْمَدائِنَ حاشِرينَ‌.

ولى غالب مفسّران، «ارجاء» را به اين معنى تفسير نكرده‌اند، بلكه آن را به معنى تأخير انداختن مى‌دانند، و با توجّه به معجزاتى كه موسى در برابر فرعون اظهار كرده بود، و فرعون برنامه مبارزه ساحران را با او ترتيب مى‌داد بسيار بعيد به نظر مى‌رسد كه آنها را زندانى كرده باشد.


[1]. براى اطلاع بيشتر ازاين احاديث مى‌توانيد به كتاب ميزان الحكمه جلد 2، صفحه 246 تا 251 مراجعه فرمائيد كه در آنجا در ابواب مختلفى درباره كسانى كه حبسشان جايز است و كسانى كه محكوم به حبس ابد هستند، و همچنين حقوق محبوسين و موارد حرمت حبس مشروحاً بحث شده است..

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست