responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 363

كفر حجابى بر گوش جان انسان مى‌افكند و بينايى دل را از او مى‌گيرد. [1]

12- حجاب تجاوز و عدوان‌

ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى‌ قَومِهِمْ فَجاؤُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ نَطْبَعُ عَلى‌ قُلُوبِ الْمُعْتَدِيْنَ» (يونس/ 74).

ترجمه‌

* «سپس بعد از او (بعد از نوح) رسولانى به سوى قومشان فرستاديم، و با دلايل روشن به سراغ آنها آمدند، ولى آنان به چيزى كه پيش از آن تكذيب كرده بودند ايمان نياوردند، اين چنين بر دل‌هاى تجاوزكاران مهر مى‌نهيم».

تفسير و نتيجه:

در سوره يونس قبل از اين آيه سرگذشت «نوح» را بيان مى‌كند كه در ميان قوم خود به امر هدايت و انذار برخاست، ولى آنها به تكذيب او پرداختند، اما خداوند آن قوم سركش را با طوفان هلاك كرد، و مؤمنانى را كه همراهش بودند به وسيله كشتى نجات داد و وارثان روى زمين قرار داد.

سپس مى‌افزايد: بعد از نوح رسولانى را به سوى اقوامشان فرستاديم هر رسولى به سوى قوم خود آمد و دلايل روشن از معجزات و دلايل منطقى و آيينى كه محتوايش بر حقانيتش شهادت مى‌داد براى آنها آوردند، ولى آنها سر تسليم فرود نياوردند، و همچنان بر تكذيبى كه از قبل داشتند پافشارى كردند.

در پايان آيه كه شاهد سخن ماست مى‌فرمايد: «اين گونه بر دل‌هاى تجاوزكاران مهر مى‌نهيم؛ كَذلِكَ نَطْبَعُ عَلى‌ قُلُوبِ الْمُعْتَدِيْنَ» اشاره به اين‌كه تجاوزگرى و اعتدا حجابى بر دل مى‌افكند و مهرى بر قلب مى‌نهد كه انسان هر قدر آيات الهى را


[1]. جمله‌ «وَ هُوَ عَليْهِمْ عَمَى‌» را بعضى از مفسّران چنين معنا كرده‌اند كه «قرآن سبب نابينايى اين گروه مى‌شود در حالى كه هم ابن منظور در لسان العرب و هم راغب در مفردات تصريح كرده‌اند كه جمله عَمى‌ عَليه به معناى اشْتَبَهَ عَلَيْهِ حَتّى‌ صارَ كَالأَعْمَى‌ است يعنى مطلب چنان بر او مشتبه شد كه گويى نابيناست (دقت كنيد).

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 363
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست