7- در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم آمده است كه
فرمود: «لِكُلِّ شَىءٍ آلَةٌ وعُدَّةٌ، وآلَةُ
المُؤْمِنِ وَعُدَّته العَقلُ ولِكُلِّ شَىءٍ مَطِيَّةُ الْمَرءِ الْعَقُلُ،
وَلِكُلِّ شَىءٍ غَايةٌ وَغايَةُ العِبادَةِ الْعَقْلُ ...؛ براى هر چيز ابزار و وسايلى است، و ابزار و وسايل مؤمن عقل است، و براى هر
چيز مركبى است و مركب راهوار انسان عقل است، و براى هر چيز هدفى و هدف از عبادت
عقل است»! [1]
8- در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است: «اذا أَرادَ اللَّه أنْ يُزِيْلَ مِنَ عَبْدٍ نِعْمَةً كانَ اوَّلُ ما
يُغَيِّرُ مِنْهُ عَقْلُهُ؛ هنگامى كه
خداوند بخواهند نعمتى را از بندهاش (به خاطر ناسپاسى) بگيرد اوّلين چيزى را كه از
او دگرگون مىسازد عقل اوست» [2].
9- در حديث ديگرى از اميرمؤمنان عليه السلام آمده است: «العَقْلُ صاحِبُ جَيْشِ الرَّحْمنِ، وَالهَوى قَائدُ جَيْشِ الشَّيْطانِ
والنَّفْسُ مُتَجاذَبَةٌ بَيْنَهما، فَايُّهما غَلَبَ كانَ فى حَيِّزِهِ؛ «عقل فرمانده لشكر خداى رحمان است، و هوا پرستى فرمانده
لشكر شيطان، و نفس انسانى در ميان اين دو در كشمكش است، هر كدام غالب شوند انسان
در قلمرو او قرار مىگيرد»! [3]
10- در حديث ديگرى از على عليه السلام آمده است: «الْعُقُولُ ائمَةُ الأَفْكارِ، واْلأَفْكارُ أئَمةُ الْقُلُوبِ، وَالقُلُوبُ
أئَمةُ الحَوَاسِّ، وَالحَوَاسُّ ائمَةُ الاعضاءِ؛ عقلها پيشوايان افكارند، و افكار پيشوايان عواطفند، و عواطف پيشوايان
حواسند، و حواس پيشوايان اعضايند» [4] (به اين ترتيب اعضاى انسان بر حواس او تكيه مىكنند، و
حواس او از عواطف او كمك مىگيرند و عواطف بر افكار تكيه مىكنند، و افكار بر
عقلها!).
11- در حديثى از رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم آمده است: «إنَّ الرَّجُلَ لَيَكُونَ مِنْ أَهْلِ الجِهاد، وَ مِنْ