2- در عبارتى ديگر، مولى على (عليه السلام) فرمودند:
«لو سَكَتَ الجاهِلُ مَا اخْتَلف
النّاس»:
«اگر جاهل سكوت اختيار مىكرد هرگز
اختلافى در ميان مردم نمىافتاد». [2]
3- و نيز فرمودند:
«العلماء غُرَباء لكثرة الجهال
بينهم»:
«دانشمندان غريب هستند، چون جاهلان در
ميان آنها فراوانند». [3]
4- و در جاى ديگر فرمود:
«لاترى الجاهل الّا مُفْرطاً او
مُفَرّطا»:
«جاهل را نمىبينى، مگر در حال افراط
يا تفريط». [4]
پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله) نيز فرمودند:
«فقيه واحد اشَدّ على ابليس مِنْ الف عابد»:
«يك فقيه دانشمند در برابر شيطان
محكمتر از هزار عابد است» (يعنى زحمت آن دانشمند براى او بيشتر از هزار عابد است). [5]
33- ابرار
حضرت صفت سوم روزانه پرهيزگاران را نيكوكارى مىشمارد، و چنانكه از كتب لغت
استفاده مىشود «برّ» (به فتح باء) در اصل به معناى وسعت و گستردگى است و از اين
رو صحراهاى وسيع را «برّ» گويند، در مقابل بحر، و از آنجا كه افراد نيكوكار
اعمالشان نتيجه گستردهاى در سطح جامعه دارد، اين واژه بر آنها اطلاق مىشود، پس
«برّ» به معنى شخص نيكوكار مىشود و «برّ» (به كسر ياء) به معنى نيكى كردن و نيكوكارى
است. [6] بعضى
گفتهاند «خير» اعم از «برّ» است زيرا «برّ» نيكى
[6]. در اين كه ابرار جمع چيست؟
اختلاف است: مفردات راغب ابرار را جمع بارّ و بررة را جمع برّ دانسته و صحاح جوهرى
عكس اين گفته «ابرار جمع برّ» و بررة جمع بارّ و بعضى ابرار را جمع هر دو
گرفتهاند. برّ و بارّ، هر كدام باشد، معنى ابرار واضح است كه به معنى نيكان است
..
نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 72