نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 73
با توجه است ولى خير اعم است. ابنميثم در شرح خود برّ و نيكى را به صفت حميده
عفّت برگردانده كه حد وسط بين خمودى شهوت و فجور است و شاهد بر سخن خود اين آورده
است كه به انسان بدكار «فاجر» گويند. [1] نكته ديگر اين كه «فاجر» از ريشه «فجر» به معنى شكافتن
وسيع است؛ خواه شكافتن زمين يا چيز ديگر و از آنجا كه نور صبح پرده شب را
مىشكافد «فجر» گويند و به «فاجر» هم «فاجر» گويند زيرا پرده حيا و پاكى را
مىدرد. [2]
حال، اول به سراغ مقام ابرار مىرويم، و دوم اين كه ابرار چه كسانى هستند؟ و
سوم اين كه نشانه ابرار چيست، و چگونه مىتوان در زمره آنها داخل شد؟
مقام ابرار
در آيات مختلفى از قرآن مجيد، سخن از ابرار و مقام آنها است، همچنان كه در
بعضى آيات، سخن از فجّار و جايگاه آنها است. براى نمونه در سوره انفطار، آيات 13 و
14 مىخوانيم: إِنَّ الْابْرَارَ لَفِى نَعِيم- وَإِنَّ
الْفُجَّارَ لَفِى جَحِيم: «نيكان در
نعمت فراوانند و بدكاران در دوزخ».
در سوره مطففين نيز فرموده: إِنَّ
كِتَابَ الْابْرَارِ لَفِى عِلِّيِّينَ: «نامه
اعمال نيكان در عليين است». [3] إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِى سِجِّين: «نامه اعمال بدكاران در سجّين است». [4]
«سجّين» به تعبير ساده، دفتر كلّى است
كه حساب همه بدكاران در آن است و «عليين» نيز چنين است، ولى فقط نامه اعمال و حساب
هر يك از نيكان در آن