نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 57
علم او بود،
خواه علم به حقائق و اسرار هستى باشد و خواه علم به اسماء و صفات الهى، علم اسماء
كه در آيه قرآن آمده: (عَلَّمَ آدَمَ الاسْماءَ كُلَّها)
هر كدام باشد، دانش است و موجب شده آدم (عليه السلام) مسجود ملائكه شود، از آيات
30 به بعد سوره بقره كه در مورد آفرينش آدم (عليه السلام) است، استفاده مىشود كه:
خليفة الله بودن او رابطه مستقيم با دانش او دارد، هر چه دانش بيشتر اين مقام
بلندتر است.
بايد تصريح
كرد و گفت بنازم به آئين حياتبخش اسلام كه از محيط جهل و نادانى برخاست، و مدال
افتخار آدم (عليه السلام) را علم و آگاهى او قرار داد. اگر قرآن را با تورات
(تحريف شده) و نظر هر يك را راجع به دانش بررسى كنيم، خواهيم ديد، اسلام علم را در
چه جايگاهى قرار داده و تورات در چه جايگاهى.
گفته شده
تورات به بيش از 1000 زبان منتشر شده، و مورد احترام يهوديت و مسيحيت است، وقتى به
فصل دوم و سوم سفر تكوين (پيدايش) مىرسيم، مىگويند: آدم را به خاطر اين از بهشت
راندند كه از درخت علم و معرفت خورد، و چشمش باز شد، و ديد عريان است و پشت درخت
پنهان شد، خدا پرسيد كجائى؟ گفت پشت درخت، گفت چرا آنجا رفتهاى؟ گفت برهنهام،
گفت از كجا فهميدى زشت است، معلوم مىشود از آن درخت خوردهاى و عقل به كلهات
آمده، سپس دستور داد، بيرونش كنيد، كه بهشت جاى عاقلان نيست، البته اين بيانى كه
كرديم بيان عاميانه به زبان خودمان بود، و حال ترجمه بعضى از مطالب فصل دوم و سوم سفر
تكوين را بيان مىكنيم:
در فصل دوم
آمده است: «پس خداوند خدا آدم را از خاك زمين صورت داد، و نسيم حيات را بر دماغش
دميد، و آدم جان زنده شد؛ و خداوند خدا هر درخت خوشنما و به خوردن نيكو، از زمين
رويانيد، و هم درخت «حيات» در وسط باغ و درخت «داشتن نيك و بد» را ... و خداوند
خدا آدم را امر فرموده گفت كه از تمامى درختان باغ مختارى كه بخورى، اما از درخت
«دانستن نيك و بد» مخور، چه در روز
نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 57