نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 40
بلكه روز
جلوهگاه اين صفات است. معمولا آثار و حالات انسان در اجتماع براى مردم ظاهر
مىشود؛ بازتاب آن اعمال شبانه، اين صفات روزانه است، تا در اقيانوس جامعه شناور و
شناگر نشوند، حالات روانى آنها شناخته نمىشود.
31- حلم و
بردبارى
اولين صفت
حلم و بردبارى شمرده شده، و حاكى از اهميت اين صفت است، ابتدا به تعريف و سپس به
نقش سازنده اين صفت در زندگى پرهيزگاران اشاره مىكنيم.
براى «حلم»
اهل لغت و اخلاق دو تفسير ذكر كردهاند:
1-
«الحِلمُ ضَبْطُ النّفس عَنْ هَيَجانِ الغَضَب» «حلم كنترل
كننده نفس از هيجان قوه غضب است».
2-
«الحِلمُ هو التَثَّبُّت فى الامور»: «حلم ثابت بودن در امور است».
اين تفسير
دوم نسبت به همه چيز است نه فقط غضب، يعنى اعتدال در امور كه از اعتدال قواى نفس
سرچشمه مىگيرد، ايستادن و حوصله كردن براى رسيدن به حقائق و عدم شتابزردگى و از
جمله استقامت در مقام غضب است (نه سست شوى و نه از كوره در بروى) حلم را فضيلت و
صفت حميدهاى مىدانند، كه حد وسط (مهانة) و (افراط در غضب) مىباشد، و اين صفت از
جنود عقل است، چنانكه مقابل اين صفت (سفة) است كه از جنود جهل است. در حديثى از
امام صادق (عليه السلام) در كافى آمده است: حلم نشانه عقل و عدم آن نشانه سفاهت و
بيخردى است. [1]
گفتهاند در
حال عصبانيت نه تصميم، نه تنبيه، نه اقدام، كه بعداً پشيمانى دارد زيرا اين سه در
حال عصبانيت بى حساب است، و بدانيد بعد كفاره آن را پس مىدهيد. من بارها تجربه
كردهام كه در حال عصبانيت عقل درست كار نمىكند، و
[1]. شرح نهجالبلاغه خوئى و ابن ميثم ذيل همين
فراز ..
نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 40