نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 344
حدّ وسط بودنش، زيرا كه
«خير الامور اوسطها»:
«بهترين امور حد ميانه آنها است» پس
در مورد شكم هم حدّ وسط مطلوب است، و نبايد رواياتى كه در مدح و فضيلت افراط در گرسنگى
آمده، ما را به اشتباه اندازد، زيرا شارع مقدّس، بايد در مقابل طبع سركش چنين سخن
گويد، طبع تمايل به بسيار خوردن و افراط در امور شهوى دارد، و دافع آن بايد امر به
افراط در جانب گرسنگى كند، تا حالت تعادل ايجاد شود، اين از اسرار حكمت شريعت است
كه هر وقت طبع طلب جانب افراط شىء را كند، شرع مبالغه و افراط در منع از آن
مىكند، تا فرد به حال اعتدال برگردد، و براى همين جهت است كه: وقتى پيامبر در
مواعظ خود مبالغه در مدح شب زندهدارى و روزه گرفتن در روز كردند و سپس فهميدند
بعضى از اصحاب تمام شب را بيدار و تمام روز را روزهاند، نهى كردند.
اعتدال در خوردن آن است كه به قدرى چيز بخورد كه از طرفى سنگينى و ثقل معده را
احساس نكند، و از طرفى ناراحتى گرسنگى را هم درك ننمايد به قدرى بخورد كه نه سير
شود و نه گرسنه بماند، علامت اين حالت آن است كه اگر شكم خود را فراموش كرده و روى
از آن برگرداند، گرسنگى در او اثر نگذارده، و او را ناراحت نكند، بايد تا گرسنه
نشده نخورد و تا سير نشده دست از غذا بكشد.
مقصود از تغذّى (غذا خوردن) بقاء حيات و قوّت پيدا كردن براى عبادت است، ثقل
طعام منع از عبادت و درد گرسنگى مشغول كننده خاطر است، و به همين مطلب اشاره دارد «كُلوا و اشرَبوا و لا تُسرِفوا»: «بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد» مبادا مثل كسانى باشيم كه به قول شاعر:
كُلوا و اشرَبوا را دُرِ گوش كرد
و لا تُسرِفوا را فراموش كرد
علماى اخلاق مىگويند:
براى رسيدن به حال تعادل در خوراك، بايد گاهى نان خشك و نان جو تناول
نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 344