نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 343
بايد گفت، آنچه در روايات آمده كه «ان
الصّراط المستقيم ادقُّ مَن الشَعر و احدُّ من السيف»: «صراط مستقيم و پلى كه روى جهنم است باريكتر از مو و تيزتر از شمشير است»
تجسّم اخلاق حسنهاى است كه در حدّ وسط افراط و تفريط در اين دنيا است، كسى كه در
اين دنيا پاى در وسط اين حدّ وسط گذارد در آخرت پاى روى وسط پل آن گذارده و به
راحتى عبور كند و كسى كه از اين مسير، منحرف شد در آخرت به يك طرفِ اين صراط
متمايل شده و سرازير جهنم مىشود!
بعضى مثل مرحوم محقق طوسى و عدّه ديگرى خواستهاند بگويند: مراد از صراط
مستقيم، صراط در آخرت نيست بلكه اشاره است به اينكه صفات حد وسط مثل صراط مستقيمى
است كه از مو باريكتر و از شمشير برّندهتر است، ولى صاحب جامع السعادات اين تأويل
را نپذيرفته و فرموده اعتقاد به آن چيزهائى كه ظاهرش درباره امور آخرت است واجب
است، و آنها امور ثابتى است كه قابل انكار نيست، و تفسير براى اين روايت همان است
كه گفتيم، آخرت ظرف ظهور و تجسّم افعال و احوال و امورات دنيويه است، دنيا و آخرت
همانند يك سكّه دو رو است كه طرف دنيا (عرَض) و طرف آخرت (جوهر) است.
بحث ما در صفت حميده عفّت است كه به عنوان يكى از پايههاى مهم علم اخلاق
شناخته شده، عفّت انقياد قوة شهويه به عقل است، در مورد شهوت شكم و فرج و حرص و
مال و جاه و زينت و غيره، بايد آگاه بود كه: عفّت، نيكو باشد، بواسطه
نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 343