«باسِقاتٍ» جمع «باسقه» به معناى مرتفع و بلند است. [2]
[باطل:]
«أَمْوالَكُمْ
بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ»
«باطل» يعنى پندارها، خيالها، نيرنگها، افسانههاى خرافى، كارهاى بيهوده و بىهدف
و هرگونه انحراف از قوانين حاكم بر عالم هستى. در اين كه منظور از «باطل» در سوره «بقره» چيست؟ تفسيرهاى
مختلفى ذكر كردهاند: بعضى، آن را به معناى اموالى كه از روى غصب و ظلم به دست
مىآيد دانستهاند. بعضى اشاره به اموالى كه از طريق قمار و مانند آن فراهم
مىگردد.
و بعضى آن را اشاره به اموالى مىدانند كه از طريق سوگند دروغ (و انواع
پروندهسازىهاى دروغين به دست مىآيد). ولى ظاهر اين است مفهوم آيه عموميت دارد و
همه اين مسائل و غير اينها را شامل مىشود؛ زيرا «باطل» كه به معناى زايل و از بين رونده است، پس همه
را در بر مىگيرد. و اگر در بعضى از روايات، از امام باقر عليه السلام تفسير به «سوگند دروغ»، و در روايتى از
امام صادق عليه السلام تفسير به «قمار» شده است، در واقع از قبيل بيان مصداقهاى روشن است. [3]
[باغٍ:]
«فَمَنِ اضْطُرَّ
غَيْرَ باغٍ»
«باغٍ» يا «باغى» از مادّه «بغى» به معناى طلب است؛ و «عادٍ» يا «عادى» از مادّه «عدو» به معناى تجاوز مىباشد، و در سوره «نحل» به معناى طلب لذت، و يا حلال شمردن حرام الهى
تفسير شده است.
البته، در رواياتى كه از طرق اهلبيت عليهم السلام به ما رسيده، گاهى «باغى» به معناى «ظالم» و «عادى» بهمعناى «غاصب» تفسير شده،
حتى «باغى» به معناى كسى كه بر ضد امام، قيام كند و «عادى» به معناى «دزد» آمده است. [4]
[بال:]
«وَ أَصْلَحَ
بالَهُمْ»
«بال» به معانى مختلفى آمده است از جمله حال، كار، قلب، وبهگفته «راغب» در «مفردات» به
معناى «حالات پر اهميت» است. [5]
[بِالْحَقِّ:]
«بِالْحَقِّ
لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
تعبير «بِالْحَقِّ» اشاره به اين است كه آنچه در اينجا آمده، خالى از هر گونه خرافات و