نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 666
است بسيار طولانى به عنوان «روز قيامت» شمرده شده است.
از پارهاى از آيات قرآن استفاده مىشود كه روز رستاخيز و محاسبه اعمال مردم،
پنجاه هزار سال طول مىكشد.
ب- در متن كتب لغت نيز مىخوانيم كه «يوم» گاهى
به مقدار زمان ميان طلوع و غروب آفتاب گفته مىشود و گاهى به مدتى از زمان، هر
مقدار بوده باشد.
ج- در روايات و سخنان پيشوايان دينى نيز كلمه
«يوم» به معناى دوران بسيار آمده است، امير مؤمنان على عليه السلام در «نهج
البلاغه» مىفرمايد: الدَّهْرُ يَوْمَانِ
يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ «دنيا براى تو
دو روز است، روزى به سود تو است و روزى به زيان تو».
در تفسير «برهان» ذيل همين آيه از تفسير «على بن ابراهيم» نيز مىخوانيم كه
امام فرمود: فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ يَعْنِى فِى سِتَّةِ
أَوْقاتٍ «شش روز، يعنى شش وقت و دوران».
د- در گفتگوهاى روزمره و اشعار شعرا در زبانهاى
مختلف كلمه «يوم» و معادل آن نيز، به معناى دوران زياد ديده مىشود، مثلًا
مىگوئيم: كره زمين يك روز گداخته و سوزان بود و روز ديگر سرد شد و آثار حيات در
آن آشكار گرديد، در حالى كه دوران گداختگى زمين به ميلياردها سال بالغ مىشود.
يا اين كه مىگوئيم: يك روز «بنىاميّه» خلافت اسلام را غصب كردند، و روز ديگر «بنىعباس»، در حالى كه
دوران خلافت هر يك بر دهها سال بالغ مىگردد.
شعر ظريف و پر معنايى از «كليم
كاشانى» داريم كه شاهد روشنى براى بحث ما است آنجا كه
مىگويد:
«تلاق» از مادّه «لِقاء» است و «يوم التلاق» از نامهاى قيامت است. [2]
[يوم التّناد:]
«عَلَيْكُمْ يَوْمَ
التَّنَادِ»
«تناد» از مادّه «نِدّ» است و مشهور و معروف در ميان مفسران، اين است كه «يوم التّناد» از اسامى قيامت است، و هر
يك براى نامگذارى قيامت به اين نام توجيهى ذكر كرده، كه با هم شباهت زيادى دارند. [3]