نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 661
الزبانية» در تمام اين موارد در رسم الخط امروز «واو» ذكر مىشود ولى
در قرآنها غالباً حذف مىگردد. [1]
[يَمْحَق:]
«يَمْحَقَ
الْكَافِرينَ»
«يَمْحَق» از مادّه «محق» (بر وزن مرد) به معناى كم شدن تدريجى چيزى است و به همين مناسبت شب پايان ماه
را (محاق) مىگويند؛ زيرا روشنى ماه كمكم كاسته شده و از بين مىرود
در حقيقت همان طور كه ماه با آن جلوهگرى و فريبندگى مخصوص خود، تدريجاً كم
نور شده و در محاق فرو مىرود همچنين شكوه و عظمت كفر و شرك و حاميان آنها با
تصفيه و پاك شدن مسلمانان به زوال و نيستى مىگرايد. [2]
[يَمُدُّونَهُمْ:]
«يَمُدُّونَهُمْ
فِى الغَيِّ»
«يَمُدُّونَهُمْ» از مادّه «امداد» به معناى كمك دادن وادامه دادن وافزودن است، يعنى پيوسته
آنها را به اين راه مىكشانند وپيش مىروند. [3]
[يَمُدُّهُ:]
«يَمُدُّهُ مِن
بَعْدِهِ»
«يَمُدُّهُ» از مادّه «مداد» به معناى مركب يا مادّه رنگينى است كه با آن مىنويسند، و در اصل از «مدّ» به معناى كشش
گرفته شده؛ زيرا خطوط به وسيله كشش قلم بر صفحه كاغذ پيدا مىشود.
بعضى از مفسران، معناى ديگرى نيز براى آن نقل كردهاند و آن «روغنى» است كه در
چراغ مىريزند و سبب روشنايى چراغ است، و هر دو معنا در واقع به يك ريشه باز
مىگردد. [4]
[يَمْسَسْكَ:]
«وَإِنْ يَمْسَسْكَ
اللَّهُ»
«يَمْسَسْكَ» در مورد «خير» و «شرّ» كه از مادّه «مسّ» گرفته شده، اشاره به اين است كه: حتى كوچكترين خير و شرّى بدون اراده و قدرت
او ممكن نيست. [5]
[يُمَسِّكُون:]
«يُمَسِّكُونَ
بِالْكِتابِ»
تعبير به «يُمَسِّكُون» از مادّه «تَمسيك- مَسْك» كه به معناى تمسك جستن است، نكته جالبى را در بر دارد؛ زيرا تمسك به معناى
گرفتن و چسبيدن به چيزى براى حفظ و نگهدارى آن مىباشد، و اين صورت حسّى آن است، و
صورت معنوى آن اين است كه: انسان با كمال جديت پايبند به عقيده و برنامهاى باشد و
در حفظ و حراست آن بكوشد، تمسّك به كتاب الهى اين نيست كه انسان صفحات قرآن و
تورات