نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 504
[مُثْقَل:]
«مِن مَّغْرَمٍ
مُّثْقَلُونَ»
«مُثْقَل» از مادّه «اثقال» به معناى تحميل مشقت و بار گران است و از مادّه «ثقل» به معناى سنگينى است. [1]
[مُثْقَلَة:]
«وَ إِن تَدْعُ
مُثْقَلَةٌ»
«مُثْقَلَة» به معناى «سنگين بار» است، و منظور در اينجا كسى است كه بار گناهان بر دوش
مىكشد. [2]
[مَثَل:]
«مِنْ كُلِّ مَثَلٍ
لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»
«مَثَل» در لغت عرب، هر سخنى است كه حقيقتى را مجسم سازد، و يا چيزى را توصيف كند، و
يا چيزى را به چيز ديگر تشبيه نمايد. و به سخنى مىگويند كه در ميان مردم به عنوان
عبرت رائج و جارى مىشود، و از آنجا كه ماجراى زندگى فرعون و فرعونيان و سرنوشت
دردناك آنها درس عبرت بزرگى بود، در سوره
«زخرف» به عنوان «مثل» براى آيندگان ياد شده است. [3]
[مَثُلاتُ:]
«مِن قَبْلِهِمُ
الْمَثُلاتُ»
«مَثُلاتُ» جمع «مثله» (به فتح ميم و ضم ثاء) به معناى بلاها و كيفرهايى است كه بر امتهاى پيشين
وارد شد، آن چنان كه ضرب المثل گرديد. [4]
[مُثْلى:]
«وَ يَذْهَبا
بِطَريقَتِكُمُ الْمُثْلى»
«مُثْلى» از مادّه «مثل» در اينجا به معناى عالى و افضل است (أَى
الأَشْبَهُ بِالْفَضِيْلَةِ).[5]
[مثمود:]
«وَ ثَمُودَ
الَّذينَ جابُوا»
«مثمود» از مادّه «ثَمُود» به كسى مىگويند كه از او زياد مطالبه اموال كنند، به اندازهاى كه اموالش
نقصان پذيرد. [6]
[مَثْنى وَ فُرادى:]
«تَقُومُوا لِلَّهِ
مَثْنى وَ فُردَى»
تعبير به «مَثْنى وَ فُرادى» (دو، دو، يا يك، يك) اشاره به اين است كه، انديشه و تفكر بايد دور از غوغا و
جنجال باشد، مردم به صورت تك نفرى، يا حداكثر دو نفر دو نفر، قيام كنند، و فكر و
انديشه خود را به كار گيرند، چرا كه تفكر در ميان جنجال و غوغا عميق نخواهد بود،
به خصوص اين كه، عوامل خود خواهى و تعصب، در راه دفاع از اعتقاد خود، در حضور جمع،
بيشتر پيدا مىشود. بعضى از مفسران، نيز احتمال