نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 401
و ناتوان مىاندازد، و عذرشان را مىپذيرد.
در اين كه ميان «عفوّ» و «غفور» چه تفاوتى است؟ بعضى گفتهاند: «عفوّ» اشاره به بخشش
خداوند است، و «غفور» اشاره به پوشش گناه است؛ زيرا ممكن است كسى گناهى را ببخشد،
اما هرگز آن را مكتوم ندارد، ولى خداوند هم مىبخشد و هم مستور مىسازد.
بعضى نيز «غفران» را به معناى پوشاندن شخص از عذاب، معنا كردهاند كه مفهوم آن
با «عفو» متفاوت است هر چند در نتيجه يكى است. [1]
[غِلّ:]
«في صُدُورِهِمْ
مِّنْ غِلٍّ»
«غِلّ» از مادّه «غَلَل» در اصل، به معناى نفوذ مخفيانه چيزى است، و به همين جهت به حسد و كينه و
دشمنى كه به طرز مرموزى در جان انسان نفوذ مىكند «غِلّ» گفته مىشود، و اگر به
رشوه نيز «غلول» مىگويند، به اين مناسبت است كه نفوذ مخفيانه براى انجام خيانتى مىباشد.
بنابراين، «غِلّ» مفهوم وسيعى دارد كه بسيارى از صفات زشت و مزاحم اخلاقى را
شامل مىگردد.
و لذا به آب جارى در ميان درختان، «غلل» مىگويند، و از آنجا كه حسد، عداوت و
دشمنى، به طرز مرموزى در قلب انسان نفوذ مىكند به آن «غل» گفته شده، بنابراين
«غل»، تنها به معناى «حسد» نيست بلكه، مفهوم وسيعى دارد كه بسيارى از صفات مخفى و
زشت اخلاقى را، شامل مىشود. [2]
[غلام:]
«أَنّى يَكُونُ
لي غُلامٌ»
واژه «غلام» به عقيده بعضى به هر كودكى قبل از رسيدن به سن جوانى گفته مىشود؛ و بعضى آن
را به كودكى كه از ده سال گذشته و هنوز به سن بلوغ نرسيده است اطلاق كردهاند. از
تعبيرات مختلفى كه در لغت «عرب» آمده مىتوان استفاده كرد: «غلام» حد فاصل ميان
«طفل» (كودك) و «شاب» (جوان) است كه در زبان فارسى از آن تعبير به «نوجوان»
مىكنيم، و «غُلامٍ عَلِيْمٍ» به معناى پسر دانا است. [3]
[غُلْب:]
«وَ حَدآئِقَ
غُلْباً»
«غُلْب» (بر وزن قفل) جمع «اغلب» و «غلباء» به معناى گردن كلفت است، و در اصل از مادّه «غلبه» گرفته
شده كه در اينجا به