نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 365
[ظُلُمَاتِ الأَرْضِ:]
«فِى ظُلُمَاتِ
الأَرْضِ»
«ظُلُمَاتِ الأَرْضِ» در روايات به معناى رحم مادران و در لغت به معناى تاريكىهاى
زمين است. [1]
[ظُلُمَاتٍ ثَلاثٍ:]
«في ظُلُمَاتٍ
ثَلاثٍ»
تعبير به «ظُلُمَاتٍ ثَلاثٍ» (ظلمتهاى سهگانه) اشاره به ظلمت شكم مادر، ظلمت رحم، و مشيمه (كيسه مخصوصى
كه جنين در آن قرار گرفته است) مىباشد كه در حقيقت سه پرده ضخيم است كه بر روى
جنين كشيده شده. [2]
[ظَلُّوا:]
«فَظَلُّوا فيهِ
يَعْرُجُونَ»
«ظَلُّوا» از مادّه «ظِلّ» دليل بر استمرار كارى در روز مىباشد، و عرب اين تعبير را در مورد شب
نمىكند، بلكه به جاى آن «باتُوا» كه از مادّه «بيتوته» است، استعمال مىكند. [3]
[ظُلَّه:]
«عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ»
«ظُلَّه» از مادّه «ظِلّ» در اصل به معناى قطعه ابرى است كه سايه مىافكند، بسيارى از مفسرين در ذيل
آيه، چنين نقل كردهاند:
هفت روز، گرماى سوزانى سرزمين آنها را فرا گرفت، و مطلقاً نسيمى نمىوزيد،
ناگاه قطعه ابرى در آسمان ظاهر شد، و نسيمى وزيدن گرفت، آنها از خانههاى خود
بيرون ريختند و از شدت ناراحتى به سايه ابر پناه بردند. در اين هنگام، صاعقهاى
مرگبار از ابر برخاست، صاعقهاى با صداى گوش خراش، و به دنبال آن آتش بر سر آنها
فرو ريخت، لرزهاى بر زمين افتاد، و همگى هلاك و نابود شدند. [4]
[ظَليل:]
«وَ نُدْخِلُهُمْ
ظِلًّا ظَليلًا»
«ظَليل» از مادّه «ظِلّ» به معناى سايه است و در اينجا براى تأكيد به كار رفته است؛ زيرا «ظِلِّ ظَلِيْل» مجموعاً
معناى «سايه سايه دار» مىدهد و آن كنايه از يك سايه كامل و هميشگى و مرفه است. [5]
[ظنّ:]
«يَظُنُّونَ
أَنَّهُمْ مُّلاقُوا»
«راغب» در «مفردات» مىگويد: «ظنّ» به معناى «اعتقادى» است كه از دليل و قرينه حاصل مىشود،
اين اعتقاد گاه قوى مىشود و به مرحله يقين مىرسد و گاه ضعيف است و از حد گمان
تجاوز نمىكند. [6]