نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 353
[طباق:]
«سَبْعَ سَمَاواتٍ
طِباقاً»
«طباق» از مادّه «مطابَقَة» مصدر باب «مفاعله» به معناى «مطابقه» است؛ گاه به معناى قرار گرفتن چيزى بالاى چيزى مىآيد و گاه به معناى هماهنگى
و مطابقت دو چيز با يكديگر است؛ و در اينجا هر دو معنا صدق مىكند. مطابق معناى
اول، آسمانهاى هفتگانه يكى بالاى ديگرى قرار دارد؛ و به طورى كه در تفسير
آسمانهاى هفتگانه در گذشته گفتهايم، يك تفسير قابل توجّه اين است كه تمام آنچه
را ما با چشم مسلّح و غير مسلّح از ستارگان ثوابت و سيّار مىبينيم، همه جزء آسمان
اول است، و شش عالم ديگر، يكى ما فوق ديگرى بعد از آن قرار دارد كه از دسترس علم و
دانش انسان امروز بيرون است، و ممكن است در آينده اين شايستگى را پيدا كند كه آن
عوالم، عجيب و گسترده را يكى بعد از ديگرى كشف كند. و بنابر احتمال دوم، قرآن به
هماهنگى و مطابقت آسمانهاى هفتگانه در نظم و عظمت و زيبايى اشاره مىكند. [1]
[طِبْتُمْ:]
«سَلامٌ عَلَيْكُمْ
طِبْتُمْ»
«طِبْتُمْ» از مادّه «طيب» (بر وزن صيد) به معناى پاكيزگى است؛ و چون بعد از سلام و درود قرار گرفته،
مناسب اين است كه مفهوم «انشائى» داشته باشد، يعنى پاك و پاكيزه باشيد، و خوش و
خرم بمانيد، و يا به تعبير ديگر: «گوارا باد بر شما اين نعمتهاى پاك، اى
پاكسرشتانِ پاكدل».
ولى بسيارى از مفسران، اين جمله را به معناى «خبرى» تفسير كردهاند و گفتهاند
فرشتگان به آنها مىگويند: شما از هر آلودگى و پليدى پاك شدهايد، و با ايمان و
عمل صالح، قلب و روح شما پاك گرديده، و از گناهان و معاصى نيز پاك شدهايد، و حتى
بعضى، روايتى نقل كردهاند كه بر در بهشت درختى است كه دو چشمه آب زلال، از پاى آن
مىجوشد، مؤمنان از يك چشمه مىنوشند، و باطن آنها پاك مىشود، و در چشمه ديگرى
خود را شستشو مىدهند، و ظاهر آنها پاك مىشود و اينجاست كه خازنان بهشت، به آنها
مىگويند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها
خالِدِينَ».[2]