نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 310
است.
در اين كه، منظور از «شاهد» و «مشهود» چيست؟ تفسيرهاى بسيار فراوانى ذكر كردهاند كه بالغ بر سى
تفسير مىشود، و مهمترين آنها تفسيرهاى زير است:
1- «شاهد»، شخص پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله است و «مشهود» همان روز قيامت
است.
2- «شاهد»، گواهان عمل انسانند، و «مشهود» انسانها و اعمال آنها هستند.
3- «شاهد»، به معناى روز جمعه است كه شاهد اجتماع مسلمين در مراسم بسيار مهم
نماز آن روز است. و «مشهود» روز «عرفه» است كه زائران بيت اللّه الحرام شاهد و
ناظر آن روزند. 4- «شاهد»، روز عيد قربان و «مشهود» روز عرفه (روز ما قبل آن)
مىباشد. 5- «شاهد»، شبها و روزها است، و «مشهود» بنى آدم است كه به اعمال او
گواهى مىدهند. 6- «شاهد»، ملائكه و «مشهود» قرآن است. 7- «شاهد»، حجر الاسود و
«مشهود» حاجيانند كه در كنار آن مىآيند و دست بر آن مىنهند. 8- «شاهد»، خلق است
و «مشهود» حق است.
9- «شاهد»، امت اسلامى است و «مشهود» امتهاى ديگر. 10- «شاهد»، پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله و «مشهود» ساير انبياء هستند.
11- يا اين كه «شاهد»، پيامبر صلى الله عليه و آله و «مشهود» امير مؤمنان على
عليه السلام است. [1]
[شَبابِيك:]
تعبير به «شَبابِيك» جمع «شُبّاك» بر وزن (خفاش) به معناى (مشبّك) ممكن است اشاره به استخوانهاى سر باشد، كه
قطعات آن درهم فرورفته و يا اشاره به شبكههاى مغزى است، و در هر حال، دليل بر
وجود اين روحيات در انسانها است. [2]
[شَتّى:]
«وَ قُلُوبُهُمْ
شَتّى»
«شَتّى» جمع «شَتِيْت» از مادّه «شَتّ» (بر وزن شط) به معناى پراكنده كردن جمعيت است، و در اينجا اشاره به تفاوت
كوششهاى مردم از نظر كيفيت، هدفگيرى و نتيجه آنها است. [3]
[شجر:]
«فِيْمَا شَجَرَ
بَيْنَهُمْ»
«شجر» در اصل، از مادّه «شجر» (بر وزن قمر) هم به معناى «درخت» است و هم گياه، و از آنجا
كه در «مشاجره» و نزاع، يك نوع آشفتگى و به هم پيچيدگى همانند پيچيدگى شاخههاى
درختان به يكديگر آشكار مىشود، به معناى نزاع و كشمكش آمده، و در آيه فوق به همين
معنا استعمال شده