نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 304
[سَوَّل:]
«سَوَّلَ لَهُمْ وَ
أَمْلى لَهُمْ»
«سَوَّل» از مادّه «سؤل» (بر وزن قفل) به معناى حاجتى است كه نفس آدمى نسبت به آن حريص است. [1]
[سَوَّلْتَ:]
«قالَ بَلْ سَوَّلَتْ
لَكُمْ»
«سَوَّلْتَ» از مادّه «تسويل» به معناى «تزيين» مىباشد، گاهى آن را به معناى «ترغيب» و گاهى به معناى
«وسوسه كردن» تفسير كردهاند، كه تقريباً همه به يك معنا باز مىگردد، يعنى هواهاى
نفسانى شما اين كار را براى شما زينت داد. [2]
[سَوّى:]
«الَّذي خَلَقَ
فَسَوّى»
«سَوّى» از مادّه «تسويه» به معناى نظام بخشيدن و مرتب نمودن است و مفهوم گستردهاى دارد كه تمام
نظامات جهان را شامل مىشود، اعم از نظاماتى كه بر منظومهها و كواكب آسمان حاكم
است، و يا آنچه بر مخلوقات زمينى، مخصوصاً انسان از نظر جسم و جان؛ و اين كه بعضى
از مفسران آن را تنها به نظامِ خاصِ دست و پا و چشمهاى انسان، و يا راست قامت
بودن او تفسير كردهاند، در حقيقت بيان مصداق محدودى از اين مفهوم وسيع است. [3]
[سُوءَ الْعَذابِ:]
«سُوءَ الْعَذابِ»
«سُوءَ الْعَذابِ» اگر چه به معناى «مجازات بد» است، ولى چون مجازات بد،
مجازاتى است كه در نوع خود شديد و فوقالعاده دردناك باشد، بسيارى از مفسران آن را
به «مجازات شديد» تفسير كردهاند. [4]
[سَيِّئات:]
«يَمْكُرُونَ
السَّيِّئاتِ»
«سَيِّئات» در آيه فوق، همه زشتىها و بدىها را اعم از بدىهاى عقيدتى يا عملى شامل
مىشود. [5]
[سَيِّئَة:]
«الْحَسَنَةُ وَ
لَا السَّيِّئَةُ»
«سَيِّئَة» به معناى گناه و بدى مفهوم وسيعى دارد، كه هر گونه انحراف و زشتى و عذاب در
مفهوم آن خلاصه شده است، ولى جمعى از مفسران، «سيئة» را به معناى «شرك و كفر»، بعضى آن را به
«اعمال قبيح»، و بعضى به معناى «غضب و جهل و خشونت و انتقامجوئى» تفسير كردهاند
ولى تفسير اول از همه مناسبتر به نظر مىرسد. [6]