نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 278
«سائِح» از مادّه «سياحت» به جهانگردانى نيز مىگفتند كه بدون زاد و توشه راه مىافتادند، و با كمكهاى
مردم زندگى مىكردند. [1]
[سائِحات:]
«سائِحاتٍ
ثَيِّباتٍ»
«سائِحات» جمع «سائح» را بسيارى از مفسران به معناى «صائم» و روزهدار تفسير كردهاند. [2]
[سائِغ:]
«عَذْبٌ فُراتٌ
سآئِغٌ»
«سائِغ» به معناى آبى است كه به خاطر گوارايى، به راحتى از گلو پايين مىرود. [3]
[سائل:]
«لِّلسَّآئِلِ وَ
الْمَحْرُومِ»
تفاوت ميان «سائل» و «محروم» اين است:
«سائل» كسى است كه حاجت خود را مىگويد
و تقاضا مىكند، و «محروم» كسى است كه شرم و حيا مانع تقاضاى او است، در حديثى از
امام صادق عليه السلام آمده است:
«محروم كسى است كه زحمت كسب و كار
مىكشد، ولى زندگى او پيچيده شده است». [4]
[سابِحات:]
«وَالسَّابِحاتِ
سَبْحاً»
«سابِحات» از مادّه «سبح» (بر وزن سطح) به معناى حركت سريع در آب يا در هوا است، لذا، در مورد شنا كردن
در آب و يا حركت سريع اسب، و با سرعت به دنبال كارى رفتن گفته مىشود. [5]
[سابِغات:]
«أَنِ اعْمَلْ
سابِغاتٍ»
«سابِغات» جمع «سابغ» به معناى «زره كامل و فراخ» است، و
«اسباغ نعمت» نيز، به معناى فراخى نعمت است. [6]
[سابِقات:]
«فَالسَّابِقاتِ
سَبْقاً»
«سابِقات» از مادّه «سبقت» به معناى پيشى گرفتن است، و از آنجا كه پيشى گرفتن معمولًا بدون سرعت ممكن
نيست، گاه از اين ماده، مفهوم سرعت نيز استفاده مىشود. [7]