نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 236
تفسيرهاى گوناگونى ذكر شده كه ظاهراً همه از قبيل ذكر مصداق است و مفهوم وسيع
اين كلمه، شامل همه آنها مىشود. از جمله در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام صلى الله
عليه و آله مىخوانيم:
إِذَا أَيْقَظَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ مِنَ اللَّيْلِ فَتَوَضَّئا وَ صَلَّيا،
كُتِبَا مِنَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَ الذَّاكِرَاتِ؛ «هنگامى كه مرد همسرش را شبانگاه بيدار كند و هر دو وضو
بگيرند و نماز (شب) بخوانند از مردان و زنانى خواهند بود كه بسيار ياد خدا
مىكنند».
و در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه «هر كس تسبيح فاطمه زهراء
عليها السلام را در شب بگويد، مشمول اين آيه است».
بعضى از مفسران گفتهاند: «ذكر كثير» آن است كه در حال قيام و قعود و به هنگامى كه
به بستر مىرود ياد خدا كند. اما به هر حال، ذكر نشانه فكر است، و فكر مقدمه عمل؛
هرگز هدف، ذكر خالى از فكر و عمل نيست. [1]
[ذُلُل:]
«سُبُلَ رَبِّكِ
ذُلُلًا»
«ذُلُل» جمع «ذَلُول» به معناى تسليم و رام مىباشد، و توصيف راهها به «ذُلل» به خاطر آن است كه: اين جادهها آن چنان دقيق
تعيين شده كه در برابر زنبوران عسل كاملًا رام و تسليماند. [2]
[ذَلُول:]
«جَعَلَ لَكُمُ
الأَرْضَ ذَلُولًا»
«ذَلُول» به معناى «رام» جامعترين تعبيرى است كه درباره زمين ممكن است بشود. [3]
[ذنوب:]
«يَغْفِرُ
الذُّنُوبَ جَميعاً»
كلمه «الذنُوب» (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثناء در بر مىگيرد. [4]
[ذَواتا:]
«ذَواتآ أَفْنَانٍ»
«ذَواتا» تثنيه «ذات» به معناى «صاحب» و دارنده است. به عقيده بعضى، اصل «ذات» كه مفرد مؤنث است
«ذوات» بوده كه «واو» به عنوان تخفيف حذف شده و به شكل «ذات» در آمده، و از آنجا
كه تثنيه، كلمات را به صورت اصلى برمىگرداند در اينجا «ذواتان» شده و به هنگام
اضافه، «نون» آن حذف گرديده است، در «مجمع البحرين» آمده كه: «اصل «ذو»، «ذوا» (بر وزن عصا)
بوده» و بنابراين، تعجب نيست كه مؤنث آن
«ذوات» باشد. [5]