نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 126
اشاره به سينه و قسمتهاى جلو بدن او است، بنابراين، منظور نطفه مرد است كه از
قسمتهاى درون شكم كه در ميان پشت و قسمت جلو قرار دارد خارج مىشود.
3- منظور خروج جنين است از رحم زن، كه ميان پشت و
قسمتهاى جلو بدن او قرار گرفته است.
4- بعضى گفتهاند: اين آيه، اشاره به يك نكته
دقيق علمى است كه اكتشافات اخير از روى آن پرده برداشته، و در عصر نزول قرآن
مسلماً از همه پنهان بوده، و آن اين كه نطفه از «بيضه» مرد و
«تخمدان» زن گرفته مىشود، و مطالعات دانشمندان
جنينشناسى نشان مىدهد كه اين دو در ابتداى امر كه در جنين ظاهر مىشوند، در
مجاورت كليهها قرار دارد، و تقريباً مقابل وسط ستون فقرات در ميان صلب (پشت) و
ترائب (پايينترين دندههاى انسان) قرار گرفته، سپس با گذشت زمان و نمو اين دو
عضو، تدريجاً از آن محل پايين مىآيند، و هر كدام در موضع فعلى خود جاى مىگيرد، و
از آنجا كه پيدايش انسان از تركيب نطفه زن و مرد است، و محل اصلى اين دو در آغاز
در ميان «صلب» و «ترائب» قرار دارد، قرآن چنين تعبيرى را انتخاب كرده، تعبيرى كه
در آن روز براى هيچ كس شناخته شده نبود، و علم جنينشناسى جديد پرده از روى آن
برداشته است. [1]
[تراب:]
«كُنْتُمْ تُراباً
وَ عِظاماً»
«تراب» به معناى خاك است و در سوره «صافات»، بر «عظام» (استخوانها) مقدم داشته شده، اين امر ممكن است
اشاره به يكى از سه نكته باشد:
نخست اين كه گر چه انسان بعد از مرگ، ابتداء به صورت استخوان و بعد خاك در
مىآيد، ولى چون بازگشت خاك به حيات، عجيبتر است مقدم ذكر شده.
دوم اين كه هنگامى كه بدن مردگان متلاشى مىشود، نخست گوشتها تبديل به خاك
مىگردد و در كنار استخوانها قرار مىگيرد، بنابراين در آنِ واحد هم خاك است و هم
استخوان.
سوم اين كه «تراب»، اشاره به جسدهاى نياكان دور است و «عظام» اشاره به بدنهاى
پدران كه هنوز كاملًا تبديل به خاك نشده است. [2]
[تُراث:]
«وَ تَأْكُلُونَ
التُّراثَ»
«تُراث» در اصل «وراث» (بر همان وزن) بوده، سپس «واو» تبديل به «تاء» شده است. [3]