نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 88
شب طواف مىكردند. بما دستور داده شد كه در
وقت طواف و نماز خود را بپوشيم.
اين معنى از گروهى از مفسران است. از امام صادق (ع) روايتست كه منظور
شانه كردن است.
(وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا):
مباح است براى شما كه آنچه حرام نشده است بخوريد و بنوشيد ولى اسراف نكنيد يعنى از
حلال بسوى حرام نرويد. مجاهد گويد:
اگر به اندازه كوه احد در راه خدا انفاق كنى، اسراف نيست و اگر به
اندازه درهمى در راه معصيت انفاق كنى اسراف است. برخى گويند: معناى(لا تُسْرِفُوا) اين است كه در خوردن و
نوشيدن از حد ميانه روى خارج نشويد. نقل شده است كه هارون را طبيبى مسيحى بود.
روزى وى به على بن حسين واقد گفت: در كتاب شما از علم طب چيزى نيست، در حالى كه
علم دو تاست: علم پزشكى و علم اديان. وى در جواب گفت: خداوند تمام پزشكى را در نصف
آيه، جمع كرده، مىفرمايد:(كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ
لا تُسْرِفُوا) و پيامبر ما تمام پزشكى را در يك جمله، خلاصه كرده، فرمود:
المعدة بيت كل الداء و الحمية رأس كل دواء و اعط كل بدن ما عودته
يعنى: شكم خانه هر بيمارى و پرهيز اصل هر داروست و بدن را از آنچه
بدان معتاد كردهاى محروم مگردان.
طبيب گفت، قرآن و پيامبر شما از پزشكى براى جالينوس چيزى باقى
نگذاشتهاند.
برخى گويند: يعنى چيزى را بحرام و باطل نخوريد. خوردن حرام- اگر چه
كم باشد- اسراف و تجاوز از حد است. هر چه نيز عقلا زشت شمارند و براى انسان ضرر
داشته باشد، اسراف است و حلال نيست. مثل اينكه كسى ديگ خود را با گلاب و مشك
بجوشاند يا بدست تهى شيشه عطرى بخرد و خود را معطر كند و خانواده را محتاج گذارد.
(إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ):
خداوند اهل اسراف را دوست نميدارد، زيرا آنها را نكوهش كرده است. از آنجا كه
خداوند دستور داده است كه مردم به وقت نماز خود را زينت دهند و بدون اينكه به
اسراف گرايند، بخورند و بنوشند و از آنجا كه قومى از عرب بسيارى از اينها را حرام
مىشمردند، و حتى در حال احرام شير و روغن را حرام
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 88