responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 9  صفحه : 87

بيان آيه 31- 32

قرائت‌

خالصة: نافع برفع خوانده است و ديگران به نصب. ابو على گويد: رفع آن بنا بر اين است كه خبر باشد براى «هى» و بنا بر اين «للذين آمنوا» براى بيان خلوص است. يعنى طيبات، بطور خالص، تيول مردم مؤمن است. ممكن است خبر باشد.

نصب آن بنا بر اين است كه حال از ضمير «آمنوا» باشد. در باره «فى الحياة الدنيا» ابو على سه احتمال داده است: 1- عامل آن «للذين آمنوا» است 2- عامل آن «آمنوا» است 3- حال است.

مقصود

قبلا بيان كرد كه به آدميان لباس و روزى بخشيده است اكنون دستور ميدهد كه خود را زينت كنند و بپوشند و در خوردن و نوشيدن رعايت اقتصاد كنند. مى‌فرمايد:

(يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ): اى اولاد آدم، لباسهاى نو و زيباى خود را در نماز جمعه و نماز عيد، بر تن بپوشيد. اين معنى از امام باقر (ع) است.

برخى گفته‌اند: منظور تمام نمازهاست. عياشى به اسناد خود روايت كرده است كه امام حسن مجتبى (ع) هر وقت به نماز بر مى‌خاست، بهترين لباسهاى خود را مى‌پوشيد. علت را جويا شدند، فرمود:

«ان اللَّه جميل يحب الجمال فاتجمل لربى و هو يقول‌( خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ) فاحب ان البس اجود ثيابى»

يعنى خدا زيباست و زيبايى را دوست دارد. من براى خدايم خود را مى‌آرايم. او مى‌گويد: زينت خود را نزد هر نمازى به تن كنيد. دوست دارم كه بهترين لباسم را بپوشم.

برخى گويند: يعنى در وقت نماز عورت خود را بپوشيد. اين دستور از اين جهت داد كه آنها در وقت طواف عريان مى‌شدند. چنان كه گذشت، مردها روز و زنها

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 9  صفحه : 87
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست