نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 134
ردّ و باميد اجابت، يا از ترس عدلش و به
اميد فضلش بخوانند. عطا گويد: يعنى از ترس جهنم و به اميد بهشت.
(إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ): نعمت و بخشش خدا در دسترس نيكو كاران است. سعيد بن جبير گويد: يعنى
پاداشش به بندگان مطيع نزديك است.
اخفش گويد: منظور از رحمت، باران است. مؤيد آن اين آيه است:(فَانْظُرْ إِلى آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ
بَعْدَ مَوْتِها) (روم 50: به آثار رحمت خدا بنگريد كه چگونه زمين را پس از مرگش زنده
مىكند) احسان، كارى است كه سزاوار ستايش و اسائه، كارى است كه سزاوار نكوهش باشد.
برخى گفتهاند: منظور از «محسنين» كسانى هستند كه كارهايشان از بدى پاك و سراسر
نيكى باشد. لكن ظاهر عبارت اين معنى را نمىرساند. آنچه مقتضاى ظاهر است اين است
كه هر كس كار نيكى كرد، برحمت خدا مىرسد. نه اينكه اگر ميان نيكى و بدى جمع كرد،
از رحمت خدا محروم است. اثبات چنين نظرى احتياج بدليلى محكمتر دارد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 134