نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 8 صفحه : 104
و تابعان آنها نيز اسلام خواهند آورد. پس
نيت او خير بود. هرگز قصد نداشت كه با اين كار خود مستمندان را خوار كند و مورد
اهانت قرار دهد. اما خداوند به او اعلام كرد كه حتى همين كار هم جايز نيست.
اكنون به اين نكته اشاره مىكند كه: خداوند فقرا را به اغنيا و اغنيا
را بفقرا آزمايش مىكند. مىفرمايد:
اين لام براى عاقبت است. يعنى: همانطورى كه پيش از تو غنى را به فقير
و شريف را به بينوا آزمودهايم، اكنون نيز رؤساى قريش را به اين آزاد شدگان و
بردگان مىآزماييم. وقتى اشراف ملاحظه مىكند كه يك پا برهنه عريان پيش از ايشان
ايمان آورده، دچار كبر و غرور ميشوند و از پذيرش اسلامى كه طرفداران آن توده فقير
است، عار دارند! بديهى است كه خداوند از حال مردم و باطن آنها خبر دارد و محتاج
آزمايش نيست، بنا بر اين رفتار او با اينان همچون رفتار آزمايشگرى است كه مىخواهد
به حال و باطن كسى آگاهى پيدا كند. منظور خداوند از آزمايش ايشان اين است كه در
عاقبت كار بيدار شوند و بخود آيند و صبر كنند و سپاسگزار خداوند شوند، اما بالعكس
صداى اعتراضشان بلند شده، مىگويند: اينها كيستند كه خداوند آنها را از ميان ما
برگزيده و بر آنها منت گذاشته و آنها را در فضيلت، بر ما مقدم شمرده است؟! در
حقيقت ميخواهند منكر فضيلت و برترى و پيش قدم بودن آنان در راه حق بشوند! ابو على
جبائى گويد: منظور اين است كه ما تكليف را بر اشراف گردنكش عرب دشوار كرديم، زيرا
به آنها امر كردهايم كه ايمان بياورند و در برابر اين مستمندان برهنه و گرسنه،
تعظيم و احترام كنند بخاطر آنكه آنها در ايمان حق مقدم دارند، بديهى است كه اين
امر براى آنها شاق و دشوار بود. همين امر شاق را نسبت به آنها فتنه ناميده است.
عاقبت اين امر اين شد كه آنها واقعاً از يكديگر بپرسند كه آيا اينها هستند كه
خداوند بوسيله ايمان بر آنها منت گذاشته است؟ علت اين
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 8 صفحه : 104