نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 200
بيان آيه 102- 103
لغت
بحر: شكافتن «بحرت اذن الناقة» يعنى گوش شتر را شكافتم. بحيرة بمعناى
اسم مفعول، شترى است كه گوش آن را شكافته باشند. عرب گوشت بحيره را حرام مىدانست.
سائبه: حيوانى كه آن را رها مىكنند و از آن منفعتى نمىبرند. حتى
گوشت آن را نميخورند.
وصيله: به معناى «موصوله» و به معناى «واصله» هر دو استعمال ميشود.
واصله:
زنى است كه موى زنى را بموى زنى وصل مىكند و پيامبر چنين زنى را- كه
ممكن است از اين راه زن پيرى را بجاى زن جوانى قالب كند- لعن كرده است. موصوله:
يعنى چيزى كه به چيز ديگر وصل شده است. البته در آيه، بشرحى كه خواهد آمد، به
معناى واصله، مناسبتر است.
مقصود
اكنون خداوند خبر مىدهد كه قومى مثل آنان كه از پيامبر سؤالات
بيهوده ميكردند، سؤالاتى كردند و چون جواب شنيدند، كافر شدند. مىفرمايد: