نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 184
چيزى است كه در شكم هسته است و نقير چيزى
است كه بر پشت هسته است و قطمير پوست هسته است. ابن عباس و ابو مالك و سدى گويند
فتيل آن چركى است كه ميان انگشتان فتيله كنند.
اين آيه دلالت مىكند بر تنزيه خداوند از ظلم و ذكر فتيل باين منظور
است كه معلوم شود او نه كم و نه زياد، ظلم نمىكند.
(انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ): ببين چگونه بوسيله تحريف تورات و انجيل، بخداوند نسبت دروغ
مىدهند. ابن جريج مىگويد: منظور اين است كه ببين چگونه در تزكيه خود و گفتن
اينكه «ما پسران و دوستان خداييم» و اينكه: «تنها يهوديان و مسيحيان به بهشت
مىروند» بخداوند نسبت دروغ مىدهند.
(وَ كَفى بِهِ إِثْماً مُبِيناً):
اين كار براى گناه آشكار بودن، كافى است. تعبير(كَفى بِهِ) براى نشان دادن بزرگى موضوع است خواه پسنديده باشد خواه ناپسند.
گفته مىشود: «كفى بحال المؤمن نيلا و كفى بحال الكافر خزيا» يعنى
بحال مؤمن رسيدن به سعادت و بحال كافر خوارى و بدبختى كافى است. گويى مىگويد:
آنان در بدبختى و خوارى به حالى بزرگتر و كارى شنيعتر از نسبت بخدا دادن، احتياج
ندارند و همين، براى همه چيزشان كافى است- ممكن است منظور اين باشد كه: اين كار
براى گنهكارى كافى است و چيزى از گناه كم ندارد
.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 184