نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 93
خداوند او را 3 ساعت ميرانيد. ولى نحويان
گويند تقديم و تأخيرى در معنى آيه است يعنى ترا بلند ميكنم از زمين و ميميرانم
زيرا و او ترتيب را نميرساند. مثل فكيف كان عذابى و نذر- كه نذر يعنى ترساندن از
عذاب آخرت را بعد گفته و حال اينكه ترساندن قبل از عذاب كردن است- اين قول از ضحاك
است و دليل آن روايتى است از نبى اكرم 6 كه فرمود: عيسى بن مريم نمرده و قبل از
روز قيامت بسوى شما بر ميگردد و نيز اين حديث صحيح از نبى اكرم 6 است كه: چگونه
خواهيد بود وقتى عيسى بن مريم بر شما فرود آيد و امام شما از خود شماست- اين حديث
را مسلم و بخارى نقل كردهاند و باين معنى تقدير آيه چنين ميشود «من ترا بآسمان
بلند ميگردانم و پس از فرود آمدن بزمين (در آخر الزمان) ميميرانم».
(وَ رافِعُكَ إِلَيَ)- (ترا بسوى خود بالا ميبرم)
در اينجا نيز دو قول است:
1- يعنى ترا بآسمان بلند ميكنم و اينكه فرموده بسوى خودم براى تعظيم
مقام اوست.
2- يعنى ترا بسوى كرامت و بزرگوارى و عزت خود بلند ميگردانم.
(وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا):
(و ترا از كافران پاك ميسازم). در اين آيه نيز دو قول است:
1- با بيرون بردن تو از ميان آنها ترا پاك ميسازم زيرا آنها پليدند و
زندگى ميان آنها كه ضرورى و مورد نياز است مثل برخورد با پليدى و نجاست است.
2- تطهير عيسى منع كردن و حفظ كردن او بود از عمل پليد و كفر آميزى
كه درباره او تصميم داشتند يعنى كشتن او زيرا اين عمل يك نوع پليدى بود كه خداوند
او را از آن پاك و محفوظ نگهداشت (از جبايى).
(وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى
يَوْمِ الْقِيامَةِ): (يعنى آنان را كه بتو ايمان آوردهاند
بالا و فوق كسانى كه ترا تكذيب كردند و عزت و پيروزى ترا دروغ پنداشتند قرار خواهم
داد) و گفته شده كسانى كه ترا در معجزات و براهين تكذيب نمودند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 93