responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 4  صفحه : 94

و مراد از پيروان او نصارى هستند (از ابن زيد) و لذا همه جا و همه وقت يهود را ذليل‌تر از نصارى مى‌بينيم و نيز از همين جاست كه ملك و سلطنت از دست يهود گرفته شده و در دست نصارى ثابت مانده (در اروپا و روم و ...) و نصارى عزيزتر از ايشان بوده و تا قيامت فوق آنها قرار خواهند داشت- جبايى گفته: كه در اين آيه دلالت است كه يهود تا قيامت مملكتى نخواهد داشت و گفته‌اند مراد از تابعين عيسى امت محمد 6 است و اما اينكه امت محمد 6 را تابع عيسى ناميده يا بعنوان اينست كه از نظر زمان پس از امت عيسى هستند. و وقتى گفته شود فلانى به تبع فلانى آمد يعنى بدنبال او و پس از او آمد و يا از اينجهت است كه پيامبر ما 6 تصديق عيسى و كتاب او را نموده و كسى كه ديگرى را تصديق كند گويند تبعيت او را كرده. بعلاوه كه شريعت پيامبر ما با ديگر انبياء در ابواب توحيد كه اصل و ريشه دين است متحد ميباشد و بنا بر اين پيغمبر اكرم متبع اوست يعنى بعقيده او معتقد است و اين قول بهتر است چون اولا موجب ترغيب نصارى باسلام ميشود و ثانياً دلالت دارد بر اينكه محمد 6 و امتش تا قيامت پيروز و فوق كافران خواهند بود. و ثالثاً بيان ميدارد كسانى كه «نصاراى فعلى» او را خدا ميدانند تابع حقيقى او نيستند بلكه تابع حقيقى مسلمين هستند كه توحيد يعنى عقيده واقعى عيسى را قبول دارند.

(ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ‌): (سپس بسوى من خواهد بود بازگشت شما) و مصير و سرنوشت شما.

(فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ‌) (پس حكم ميكنم بين شما).

(فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ‌): (در آنچه اختلاف داشتيد) از امر عيسى.

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 4  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست