نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 318
مورد نصرت حق نبوده زيرا كسى را كه خداوند
يارى فرمايد مغلوب نخواهد شد و غلبه بحسب مصالح بندگان كه بر خدا معلومست ميباشد.
بعلاوه براى اينكه مؤمنان با صبر و پايدارى در راه جهاد در عين ترس از شهادت و عدم
اطمينان بر غلبه خود بمقامات ابرار نايل آيند البته اين مطلب كه گاه خداوند نصرت
خود را از مؤمنان ميگيرد در ميدان جهاد و پيروزى در جنگ است ولى در دليل و برهان و
حجت البته خداوند همواره مؤمنان را يارى مينمايد كه با ادله روشن و دلايل قطعى و
محكم آنان را بطريق حق هدايت ميكند و غلبه بر خصم را نصيب ايشان ميگرداند و اگر
اين نبود تكليف از طرف خداوند حسنى نداشت.
ابو القاسم بلخى گويد: مؤمنان همواره از جانب حق منصور و مؤيدند اگر
در جهاد پيروز شوند كه منصور و غالبند و اگر در جنگ مغلوب شوند از نظر منطق و حجت
پيروزند و جايز نيست كه خداوند به هيچ وجه كافر را غالب گرداند.
جبايى گويد: نصرت در مقام پيروزى در جهاد ثواب است (كه بمؤمنين
مىدهد) زيرا جايز نيست كه خداوند ستمكاران را يارى كند از اينرو كه استعلا و
برترى آنها را بر ديگران بوسيله ظلم هرگز اراده نميكند.
ابن اخشيد گويد: بهر حال و در هر حال درست نيست، نصرت ظالمان و خذلان
مؤمنان زيرا خداوند بما امر فرموده كه دستهاى را كه مورد تجاوز واقع شده كمك كنيم
گرچه احياناً مستحق ثواب نباشند و اما خذلان و منع از يارى، خود عقاب است بلا
خلاف. و خذلان امتناع از كمك است بر ضد دشمن در موقع حاجت بكمك زيرا اگر بكسى كه
از يارى بىنياز است يارى نشود خذلان او نشده.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 318