نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 228
جايز نيست و از بعث و نشور ميدهد ضحّاك و
قتاده گفتهاند: يعنى خبر روز قيامت. و تأييد ميكند اين قول را آيه( (إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً)) روزى
كه مؤمن از كافر و حقّ از باطل جدا ميشود روز موعد و قرار است.
و بعضى گفتهاند: خبر بزرگ آنست كه در آن اختلاف ميكردند از اثبات
صانع و صفات او و فرشتگان و پيامبران و روز انگيزش و بهشت و آتش و رسالت و خلافت.
براى اينكه نبأ مطلق و شامل تمام اين امور ميشود.
((الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ)) پس
بعضى تصدّق ميكردند و برخى تكذيب و دروغ مىپنداشتند(
(كَلَّا)) يعنى نه امر آن طور كه گفتند و تكذيب كردند نيست( (سَيَعْلَمُونَ)) بزودى ميدانند و ميفهمند
عاقبت تكذيبشان را وقتى كه پرده عقب رفت و مطالب روشن و آشكار شد( (ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ))
سپس بزودى ميفهمند اين بيمى است در پى بيم.
ضحّاك گويد: كلّا يعنى قطعا بزودى كفّار ميفهمند عاقبت تكذيبشان را و
مؤمنين بزودى ميدانند نتيجه تصديقشان را.
و بعضى گفتهاند: نه چنين نيست بزودى ميفهمند آنچه ميرسد به ايشان در
روز قيامت سپس قطعا بزودى ميفهمند آنچه بايشان ميرسد در دوزخ از عذاب و شكنجه پس
بنا بر اين تكرار نيست. آن گاه خداوند سبحان تنبيه فرمود ايشان را بر طريق استدلال
بر صحّت و درستى اين مطلب و فرمود( (أَ لَمْ نَجْعَلِ
الْأَرْضَ مِهاداً)) آيا زمين را قرار نداديم آماده و مهيّا
براى تصرّف و بهره بردارى شما در آن.