responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 26  صفحه : 174

((وَ يُطافُ عَلَيْهِمْ)) يعنى ميگردد اطراف اين ابرارى كه تعريفشان گذشت‌( (بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَ أَكْوابٍ)) جمع كوب و آن ليوانهاى بى دسته از نقره است.

مجاهد گويد: اكواب بمعنى اقداح جمع قدح و كاسه‌هاى بزرگ است‌( (كانَتْ‌) اين ظرفها و قدحها( (قَوارِيرَا)) يعنى آبگينه و بلور( (مِنْ فِضَّةٍ)) از نقره (مانند نقره سفيد) حضرت صادق 7 ميفرمايد: چشم نفوذ ميكند در نقره بهشتى چنانچه در شيشه نفوذ ميكند (مترجم گويد: يعنى همانطورى كه از خارج ظرف بلورى و ليوانهاى شيشه‌اى داخل آن ديده ميشود ظرفهاى نقره‌اى بهشت هم داخلش از خارجش ديده ميشود) معنايش اينست كه اصل آن ظرفها از نقره است در آن جمع شده سفيدى نقره و صفاى شيشه پس از خارج داخلش ديده ميشود.

ابو على گويد: اگر سؤال شود چگونه شيشه از نقره است و حال آنكه شيشه از ريگ و نزديك آنست و چيزى اگر بچيزى نزديك شد و تماس آن با آن زياد و سخت شد گفته ميشود اين از آنست گر چه در حقيقت از آن نباشد[1]- مانند قول بعيث شاعر:

الا اصبحت خنساء خارمة الوصل‌

و ضنّت علينا و الضّنين من البخل‌

آگاه باش و بدان كه خنساء صبح كرد در حالى كه تارك وصلى بود و بر ما امساك‌


[1] مترجم گويد: مثل بيان پيامبر اسلام 6 در باره جناب سلمان.

السّلمان منّا اهل البيت‌

سلمان از ما خاندان است در حالى كه ايشان نه هاشمى و نه قرشى و نه عرب است بلكه ايرانى از اهل اصفهان و يا شيراز بوده. ولى چون تماس زياد و پيوند و هم بستگى سختى در اطاعت خدا و پيامبر داشته و روحا و عملا نزديك بآنها بوده از آنان شده است.

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 26  صفحه : 174
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست