نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 85
آن را خدا اراده كند و البتّه امر خدا رسيده
بآنچه او اراده نموده پس مفعول حذف شده است.
اعراب:
(وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ)
مبتداء است و خبرش محذوف است براى دلالت كلام بر آن پس وقتى حذف تمام جمله جايز
باشد حذف بعض آن جايز است و در صفت نيز آمده اگر چه كم باشد مثل قول خدا:( وَ أُوتِيَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ)
(تؤتاه) كه اين جمله حذف شده است.
تفسير:
خداوند سبحان پيغمبرش فراخواند و گفت:(
يا أَيُّهَا النَّبِيُ) سپس امّتش را خطاب فرمود و گفت:( إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ)
حسن و غير او گويند براى اينكه پيغمبر 6 آقاى مقدّم است، پس
وقتى ندا كرده شد و مخاطب شد بخطاب جمع امّتش داخل اين خطابند.
جبائى گويد: تقديرش اينست اى پيغمبر بگو بامّت خود وقتى زنهاى خودتان
را طلاق گفتيد پس بنا بر اين پيامبر 6 خارج از حكم است.
و بنا بر قول اوّل حكم او در امر طلاق حكم امّت اوست و اجماع و اتّفاق
هم بر اين منعقد شده است و مقصود اينكه هر گاه تصميم گرفتيد كه زنهاى، خود را طلاق
گفته و متاركه نمائيد.
مانند قول خداى سبحان( إِذا قُمْتُمْ إِلَى
الصَّلاةِ) هر گاه به نماز ايستاديد و قول او(
فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ) هر گاه تلاوت قرآن نموديد(فَطَلِّقُوهُنَ)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 85